Het Open Belgian Sailing Week, aangekondigd door WWSV en georganiseerd door de jachtclubs KYCN (Nieuwpoort) en RNSYC (Oostende), wordt gepresenteerd als een ambitieus vijfdaags evenement dat de Belgische kust op de internationale zeilkalender moet zetten. WWSV heeft zelfs de ambitie uitgesproken om er een echte “Cowes Week aan de Noordzee” van te maken. Met wedstrijden voor zowel IRC-racers als recreatieve zeilers, een breed scala aan wedstrijdvormen en sociale activiteiten aan wal, lijkt het evenement op papier veelbelovend. Toch roept deze gedurfde vergelijking direct vragen op over de haalbaarheid en de strategie om van deze ambitie een succes te maken.
“Het succes hangt van de zeilers af”
WWSV en de organisatie, vermoedelijk dezelfde als die achter het ONZK, stellen: “het succes hangt natuurlijk vooral van de zeilers af.” Dit klinkt echter meer als een poging om de verantwoordelijkheid bij de deelnemers te leggen, mocht de opkomst niet de honderden boten halen die een “Cowes Week aan de Noordzee” zou moeten aantrekken.
Een succesvol evenement staat of valt immers met de inspanningen van de organisatoren. Effectieve promotie, duidelijke communicatie en een aantrekkelijk programma dat tijdig bekendgemaakt wordt, zijn cruciaal om zeilers te overtuigen om deel te nemen.
Zonder deze basis kan de Open Belgian Sailing Week moeilijk concurreren met gevestigde namen zoals Cowes Week , die een week eerder van 2 tot 8 augustus plaats vindt, of de Nederlandse North Sea Regatta, waar de zeilscene al jarenlang stevig verankerd is.
IRC en eenheidsklassen: voldoende om grote aantallen te trekken?
De focus op IRC-racers en eenheidsklassen zoals de J80, Draken en SB20 biedt een solide basis, zeker met evenementen als het EK SB20 en het WK J80 die het evenement een internationaal tintje geven. Toch blijft het onduidelijk hoe groot de opkomst vanuit deze klassen zal zijn, zeker gezien de recente lage opkomsten bij Belgische zeilwedstrijden zoals het ONZK.
Het is een positieve stap dat ook recreatieve zeilers onder IRC Go worden betrokken, maar de vraag blijft of zij ook in voldoende aantallen zullen deelnemen om het evenement rendabel en levendig te maken.
Wat echter opvalt, is dat de populaire CR-klasse (Cruiser-rating klasse), een instapklasse voor beginnende wedstrijdzeilers, niet wordt uitgenodigd. Deze klasse biedt een laagdrempelige toegang tot het wedstrijdzeilen en trekt vaak nieuwe deelnemers aan, wat kan bijdragen aan een breder deelnemersveld zoals we die kennen tijdens de Antwerp race. Door de CR klasse buiten beschouwing te laten, mist de organisatie een belangrijke kans om zowel het evenement te versterken als de aantrekkingskracht voor minder ervaren zeilers te vergroten.
Screenshot van het programma uit de aankondiging door WWSV:
Gratis ligplaatsen en sociale activiteiten: genoeg aantrekkingskracht voor een Cowes Week aan de Noordzee?
De belofte van gratis ligplaatsen en dagelijkse socials is een sterke troef, zeker voor recreatieve deelnemers. Maar of dit voldoende is om een “Cowes Week aan de Noordzee” te evenaren, valt te betwijfelen.
Grote zeilevenementen en internationale regatta’s trekken deelnemers niet alleen aan met praktische voordelen, maar ook met een doordachte marketingstrategie, aantrekkelijke prijzen, indrukwekkende after-sail activiteiten en een sterke reputatie van de organisatoren.
De communicatie rond de Open Belgian Sailing Week laat alvast te wensen over. De aangekondigde website (www.obsw.be) bevat geen concrete details of promotioneel materiaal om de zeilers warm te maken voor dit internationaal gebeuren, en er zijn nog geen social media pagina’s opgezet.
Dit gebrek aan informatie is extra problematisch gezien één van de locaties van het evenement.
Hoewel Oostende voor buitenlandse teams aantrekkelijk kan zijn dankzij de nabijheid van het stadscentrum en de vele faciliteiten, ligt dat in Nieuwpoort anders. Buiten de jachtclub is er in de buurt van de jachthaven van Nieuwpoort weinig te beleven, wat een uitdaging vormt voor teams zonder eigen vervoer. Het gebrek aan directe verbindingen of nabijheid van activiteiten maakt het voor internationale deelnemers zonder auto een hele opgave om zich comfortabel te organiseren. Dit vraagt om extra inspanningen van de organisatie om een vlotte logistiek en duidelijke communicatie te garanderen.
Het toevoegen van links naar Tripadvisor voor lokale sociale activiteiten maakt het er niet beter op; dit komt over als een boodschap aan de zeilers: “zoek het zelf maar uit.” Hierdoor ontbreekt een samenhangende promotie, en geïnteresseerde deelnemers krijgen nauwelijks handvatten om zich in te schrijven of enthousiast te worden voor het evenement.
Screenshot van de pagina met broncode waarin links naar Tripadvisor worden gebruikt voor sociale activiteiten in Oostende:
Verankering of goedbedoelde poging?
Hoewel de zeer hoge ambities prijzenswaardig zijn, blijft het succes van de Open Belgian Sailing Week afhankelijk van meer dan de opkomst van zeilers. Om dit evenement te verankeren in de internationale zeilkalender, zullen de organisatoren meer moeten investeren in duidelijke communicatie, breed gedragen promotie en het opbouwen van een stevige reputatie. Zonder deze inspanningen dreigt de Open Belgian Sailing Week slechts een goedbedoelde poging te worden.
Wat denk jij?
Kan de Open Belgian Sailing Week uitgroeien tot een echte “Cowes Week aan de Noordzee”? Laat jouw mening achter op onze Facebookpagina!
Foto boven: archieffoto RNSYC ingezonden door WWSV