Aanstaande zondag 22 oktober begint de ultieme test voor teamsporten, de Volvo Ocean Race. Dan passeren zeven van ‘s werelds beste zeilteams de startlijn voor de Spaanse kust van Alicante, waaronder het Nederlandse Team Brunel en de onder (niet, nvdr.) Nederlandse vlag varende team AkzoNobel.
De 2017-18 editie stelt de bemanningen op de proef gedurende 45.000 nautische mijlen over de meest uitdagende zeeën in de wereld. Daarbij zullen ze meer mijlen afleggen in de Zuidelijke Oceaan, onder extreme condities.
Tijdens de openingspersconferentie op vrijdag 20 oktober werden de zeven schippers aan de internationale media gepresenteerd. Dit is wat ze in hun eigen woorden te zeggen hadden:
Bouwe Bekking, schipper van Team Brunel over hoe hij zijn team bij elkaar heeft gebracht:
“We verschenen laat op het toneel, maar dat gaf ons eigenlijk een voordeel. De America’s Cup was net geëindigd. Ik was aan het racen op de J Class en kwam Carlo Huisman tegen, die bij Team New Zealand zat. Via hem kwam in contact met Peter Burling en vervolgens hadden we de ‘golden boy’ in ons team. Hij won olympisch goud en de America’s Cup. Daarnaast hebben we Kyle Langford aan boord, die de Cup tweemaal won. De America’s Cup-zeilers hebben een andere benadering van de Race dan wij jongens van de oude school. Ze hebben een enorme intensiteit en bekijken alles wat met performance te maken heeft heel nauwkeurig.”
Brad Jackson, schipper van team AkzoNobel, over zijn aanstelling als schipper een week voor de start:
“Vanuit het team focussen we nuop de Race. In wezen is het team hetzelfde gebleven, alleen zonder Simeon. Dankzij hem hebben we het team dat we nu hebben. Er is niet veel veranderd met betrekking tot hoe we aan boord te werk gaan of het moraal van de bemanning. In de laatste paar dagen waren we in staat om ons te richten op wat we gaan doen.”
“We hebben geluk dat Rome Kirby (28) beschikbaar was en over de juiste kwalificaties beschikt. Hij is jonger dan 30 jaar, waarmee het aantal ‘onder 30’ zeilers in ons team op vijf komt. Rome is jong, maar hij heeft met mij op de PUMA deze Race al gedaan en hij heeft veel ervaring voor zijn leeftijd.”
“Ik heb deze rol, omdat het nodig is. Het was geen droom van mij om schipper te worden. Ik heb nimmer het gevoel gehad dat ik dit moest doen om mijn zeilcarrière mee te eindigen, maar de situatie deed zich voor en ik neem de rol graag op me. Ik had het niet gedaan als ik niet de volledige support van mijn team had gehad. Ik hoop dat ik ervan ga genieten, dat het goed gaat, maar ik heb nooit mezelf naar voren geschoten en gezegd, ‘Kies mij, kies mij!”
Charles Caudrelier, over hoe zich nu heeft voorbereid ten opzichte van de laatste keer:
“Toen we de vorige keer het project startten, hadden we in China met Chinese zeilers te maken die nog nooit een nacht op zee hadden meegemaakt. We moesten ze leren zeilen. Deze keer startten we in Lissabon met een team dat ik al kende. We zijn vanaf het begin honderd procent op performance gefocust en dat is een groot verschil.”
Dee Caffari, schipper van Turn the Tide on Plastic, over solozeilen versus racen met een volledige bemanning:
“Als je met een team de wereld rond racet, kan je het delen met anderen en je hebt meer handen als zich iets voordoet. Dat is heel anders dan solozeilen. De intensiteit is wat mij aan een teamomgeving aantrekt, wetende dat je de hele tijd voor honderd procent pusht. En dat je teamgenoten om je heen, je op elke fout zullen wijzen. Die intensiteit vind ik geweldig.”
“Iedereen praat over Turn the Tide on Plastic als een onervaren team. Veel van mijn zeilers zijn debutanten in deze Race, maar ze zijn heel goede zeilers en ze kunnen een boot hard laten gaan. We moeten er alleen voor zorgen dat we geen fouten maken en dat we de goede kant op varen. Ik vind het een voorrecht om voor jonge zeilers de kans te creëren om aan de Volvo Ocean Race mee te doen en ze te zien groeien. Ook om de belangrijke boodschap van duurzaamheid te verspreiden.”
David Witt, schipper van Team Sun Hung Kai/Scallywag, over zijn motivatie om deze Race te doen:
“Het is de beste teamsport in de wereld. Ik kreeg een prima commercieel aanbod en ik kon geen betere manier vinden om gewicht te verliezen.”
Xabi Fernández, schipper MAPFRE, over hun favorietenrol naar aanleiding van hun pre-Race resultaten:
“Voor ons gaat het niet over favoriet zijn. Daar praten wij niet over, maar we realiseren ons dat men zo over ons denkt. Dat geeft mij het gevoel dat we er klaar voor zijn. We zullen zo hard mogelijk moeten zeilen. Ik denk dat we er klaar voor zijn, maar dat zullen de anderen bij de teams om ons heen ook zijn. Hopelijk winnen we. Ik weet het niet. We zijn er eerder dichtbij geweest, maar het lukte niet. We weten hoe lastig en lang het is om deze Race te winnen.”
Charlie Enright, schipper van Vestas 11th Hour Racing, vergelijkt zijn jeugdige team van de vorige keer met de ervaren bemanning van nu:
“We zijn nog altijd jong en fris. In de vorige editie ging het bij ons om de jeugd. Nu dat we rondom de aarde zijn geweest en veel mijlen hebben gemaakt, hebben we enkele bemanningsleden met veel ervaring toegevoegd. In 2014-15 hebben tussen de start in Alicante en de finish in Göteborg veel vooruitgang laten zien. Daar willen we op voortbouwen.”
Meningen over de veranderde regels voor de 2017-18 Race om vrouwen meer kans te geven op een plek binnen de zeilteams:
Bouwe Bekking:
“Het is goed voor het zeilen in het algemeen. Het was echter fijn geweest als we zelf onze bemanning hadden kunnen kiezen. Maar vanaf het moment dat de regels bekend werden, heb ik direct gezegd dat we twee meiden aan boord moesten nemen. Wij hebben de twee beste zeilsters die we konden wensen. Abby Ehler is onze bootmanager en Annie Lush runt onze zeilen. Zij zijn twee geweldige zeilers met serieuze rollen.”
Xabi Fernández:
“Ik denk net als voor Bouwe, zijn nieuwe regels altijd eng, maar we hebben enige meiden getest. We kozen voor Sophie Ciszek, die met Team SCA was. Zij kent de boot, is erg sterk, is voordekker en erg allround. Verder hebben we Támara Echegoyen uitvoerig gestest. Zij is zeer getalenteerd en komt uit het olympische zeilen. In 2012 won ze in London olympisch goud. Het was moeilijk voor haar, maar ik ben blij dat ze zoveel beter kon worden en haar plaats aan boord kon winnen.”
Charlie Enright:
“Ik was enthousiast toen ik de regelwijziging zag. Ik denk dat de Volvo Ocean Race uit was op het aanmoedigen van de verandering en niet op het verplicht stellen. Nadat we de boot kregen, hebben we direct twee trans-Atlantische oversteken gemaakt. Daardoor was het gelijk duidelijk dat het een competitief voordeel gaf om vrouwen in de bemanning op te nemen.”
David Witt:
“Wij hebben de afgelopen vijftien jaar altijd vrouwen in ons team gehad, dus ik denk dat wij een voordeel hebben. Steve (Hayles, navigator) en ik deden wat rekenwerk. Wij vinden de boten wat langzaam en soms onder powered, dus wij denken dat het beter is om zo licht mogelijk te zijn. Wij hebben daarom besloten om met acht zeilers (dus één vrouw, Annemieke Bes) te varen, zodat ik Steve beneden wat meer ondersteuning kan geven. Het is niet moeilijk om de boot met zeven personen te zeilen, wel om meer dan één rol te vervullen.”
Dee Caffari:
“Ik durf te zeggen dat degenen die de nieuwe regel niet zagen zitten, nu zullen zeggen dat het zo slecht niet is.”
De start van de Volvo Ocean Race is om 14 uur lokale tijd op zondag 22 oktober. De eerste etappe is een sprint van 1.450 nautische zeemijlen naar Lissabon. De route voert de vloot door de Straat van Gibraltar, langs het eiland Porto Santo naast Madeira en dan naar de finishlijn voor de Portugese kust van Lissabon. Op dit moment is zaterdag 28 oktober de verwachte finishdag.
Het weerbericht voor zondag is perfect met een noordoostenwind van 15 knopen in de baai, oplopend tot 20 knopen. Dat betekent dat het eerste gedeelte van de etappe, voor de wind richting Gibraltar snel zal gaan. De boten zullen naar verwachting binnen 24 uur na de start in de Straat van Gibraltar aankomen.
De eerste etappestart wordt live gestreamd op www.volvooceanrace.com en www.facebook.com/volvooceanrace . Dat begint om 13:30 lokale tijd (11:30 UTC).
Of volg de social media kanalen @volvooceanrace.
Voor de meest detailleerde raceanalyse, volg de Race Experts op Twitter, @RaceExperts.
Download (of zorg voor een update) de Volvo Ocean Race app, beschikbaar voor iOS en Android platforms.
Tenslotte is de Volvo Ocean Race game terug. Spelers kunnen hun vaardigheden testen tegen de beste concurrenten in de wereld op www.volvooceanrace.com/game