Met slechts één dag voor de start van de Retour à La Base trans-Atlantische zeilrace, heerst er een mengeling van opwinding en spanning onder de deelnemende zeilers in Martinique. Deze unieke solozeilrace, die terugkeert naar de basis van het solozeilen na een jaar van bemanning- en duo-races, biedt de IMOCA zeilers de kans om hun solo vaardigheden te testen in uitdagende omstandigheden op de Atlantische Oceaan. De race is een belangrijke stap in de voorbereiding op de Vendée Globe.
Cruciale kwalificatie voor Vendée Globe
De Retour à La Base zeilrace speelt een cruciale rol in de kwalificatie voor de Vendée Globe. Voor sommige zeilers is deelname een vereiste om te kunnen kwalificeren, terwijl anderen hun selectie moeten bevestigen door middel van genoeg mijlen solo te zeilen. De race biedt de unieke kans om in winterse omstandigheden over de Noord-Atlantische Oceaan te zeilen, wat een onderdeel is van de Vendée Globe route van 2025.
Strategieën en uitdagingen
De deelnemers staan voor strategische beslissingen: kiezen ze voor agressief racen of voorzichtig navigeren om schade aan hun boten te voorkomen? De race belooft een boeiende strijd te worden, waarbij zowel de ervaren zeilers als de outsiders kansen hebben om uit te blinken. De keuze tussen voluit gaan of een meer behoudende strategie volgen, maakt de race niet alleen fysiek, maar ook mentaal uitdagend.
De menselijke factor
De race is niet alleen een sportieve uitdaging, maar ook een menselijk avontuur. Het vereist van de zeilers dat ze zich snel aanpassen aan de eenzame omstandigheden op zee en hun vaardigheden onder extreme omstandigheden demonstreren. De finish in Frankrijk tijdens de winter biedt een unieke kans om te zien hoe de zeilers presteren in solo-modus en hoe ze zich verder ontwikkelen in hun race-ervaring.
Wat de zeilers ervan vinden
Romain Attanasio is tegenwoordig min of meer een veteraan in de IMOCA-klasse terwijl hij zijn voorbereidingen voor zijn derde Vendée Globe ingaat. De Fortinet-Best Western schipper, die als 17e eindigde in de Transat Jacques Vabre, vat de uitdaging van deze 3.500 zeemijl lange route samen:
“Eerlijk gezegd, het is allesbehalve makkelijk. Wanneer ik andere schippers ontmoet, zegt iedereen ‘ja, ja, mijn God, waarom doen we dit eigenlijk?’ Het wordt moeilijk, iedereen is vermoeid en het is geen eenvoudige weg die voor ons ligt. We weten dat de Noord-Atlantische Oceaan zwaar is in de winter, en we hebben slechts één week gehad om te herstellen, wat duidelijk niet voldoende is. Maar toch, we zijn blij dat we terugkeren naar Frankrijk met deze race, al weten we dat het beslist zwaar zal worden.”
Voor de Frans-Duitse schipper Isabelle Joschke, een andere veteraan in de IMOCA-klasse, nu in haar zevende jaar racen met 60-voet monohulls, is de drang om te presteren hoog na een frustrerende Transat Jacques Vabre. In de beginfase van de race moest ze uitwijken naar Lorient voor reparaties aan haar grootzeil, waarna ze uiteindelijk, samen met Pierre Brasseur, als 29e over de finish kwam.
“Deze race is een kwalificatiewedstrijd, dus op een manier is het verplicht,”
zei de MACSF-schipper, de eerste vrouw die een etappe van de Solitaire du Figaro won.
“Voordat ik uit Le Havre vertrok, nam ik me voor om de Retour à la Base te zeilen zonder druk. Maar vandaag is het anders, omdat de Transat Jacques Vabre, vanuit sportief oogpunt, niet verliep zoals gehoopt. Ik balanceer nu tussen het rustig aan doen, omdat dit niet mijn hoofddoel is, en toch actief meedoen om niet als laatste te eindigen.”
Joschke ziet dit als een boeiende uitdaging: een nieuwe race op een ander moment in het jaar, en de overstap van duo-hand naar solo. Ze heeft een effectieve psychologische strategie ontwikkeld om zichzelf gefocust te houden tijdens haar vijfdaagse tussenstop in Fort-de-France.
“IIk weet dat er een soort traagheid is; vaak heb ik na een race nog energie over, waarna ik instort,” zei ze. “Ik had het gevoel dat dit niet zou passen in het tijdschema hier. Daarom verkies ik binnen te blijven en mezelf te overtuigen dat ik nog steeds in de race ben – net als een Figaro-zeiler, die heeft geleerd in rustmodus te zijn, maar toch betrokken bij de race. Ik heb de Transat Jacques Vabre en de Retour à la Base altijd beschouwd als een tweedelige race, niet als twee afzonderlijke races.”
Over de Retour à La Base
De Retour à La Base is een nieuwe solozeilrace die deel uitmaakt van de IMOCA-klasse. Het is een trans-Atlantische race van Martinique in de Franse Caraïben naar Lorient, Frankrijk. De race is uniek omdat het solozeilen combineert met uitdagende winterse omstandigheden op de Noord-Atlantische Oceaan. Het is een belangrijk evenement in de aanloop naar de Vendée Globe en biedt zeilers de mogelijkheid om hun vaardigheden te testen en ervaring op te doen in solozeilen onder uitdagende omstandigheden.
Volg de zeilers in real-time
Voor de liefhebbers die elke beweging van de zeilers op de voet willen volgen, hebben we deze speciale Retour à La Base tracker pagina gelanceerd. Met deze tracker kunt u de real-time posities en vorderingen van alle deelnemers op de kaart bekijken.
Door de ogen van de fans van de Belgische deelnemer Denis Van Weynbergh, met zijn IMOCA D’ieteren Group, krijgt deze race een extra dimensie.
De Retour à La Base race start op donderdag 30 november om 17:00.