De 34ste editie van La Ruta de la Sal is klaar om uit te varen. Met nog een maand te gaan voor de start, zijn de meest emblematische zeiljachten en vaste bemanningen van de Mediterranean High Seas Sailing klaar om van 14 tot 16 april de 140 zeemijl af te leggen van de route die Port Ginesta en Denia verbindt met het eiland Ibiza. Twee vloten met verschillende vertrektijden die beide koers zetten naar Sant Antoni de Portmany.
De aantrekkingskracht van het eiland Ibiza, na een nacht zeilen, langs de mediterrane horizon, vergezeld door de volle maan, is een nautische attractie, die jaar na jaar rond Pasen wordt bijgewoond door honderden zeilboten, met als doel te prachtige kust van Ibiza te bereiken.
Een eersteklas sportevenement met negen nationaliteiten
De Ruta de la Sal is, mede door de deelname van boten die zich onderscheiden in de belangrijkste Spaanse en Europese offshore zeilcircuits, ondertussen uitgegroeid tot een topsportevenement. De meest opmerkelijke boten en de meest emblematische zeilers nemen deel aan De Ruta de La Sal, tijdens deze gelegenheid zullen negen nationaliteiten deelnemen: Spanje, Groot-Brittannië, Nederland, België, Polen, Italië, Tsjechië en Frankrijk. Veel van de bemanningen van La Ruta de la Sal hebben hun deelname op de wedstrijdkalender gezet, hetzij om de overwinning te behalen, hetzij om zich voor te bereiden op toekomstige uitdagingen.
In deze editie is het vermeldenswaard dat Alberto de Castro’s Brujo, winnaar van de Denia-versie van vorig jaar en recente winnaar in real time van de laatste 200 Millas in Altea, en Yellow Rose, winnaar van La Sal 2021 in de Barcelona-versie hun titels zullen verdedigen. Andere winnaars van vorige edities zijn ook geregistreerd, zoals José Ignacio Vicent, winnaar in 2019, de Clem van Jaime Olazabal, met zijn overwinningen in 2009 en 2017, de Marjuin van Pere Roquet, winnaar in 2018, of de Plis Play van Vicente García Torres, winnaar in 2008.
Net zoals vorig jaar zullen ook dit jaar weer indrukwekkende zeiljachten te zien zijn, zoals de Moondrake, een Swan 60, het Pelotari Project, een Vismara Mills 68 van Andrés Varela en de PH3, Contest 72CS. Onder de boten met double handed bemanning zijn de 40Class, Tornado III van Héctor Luengo en Mar Menor Pablo Bernabé, de Alcyone van Francisco García en natuurlijk de Diabolic van Glenn De Brouwer.
Start vanuit Barcelona
In de Barcelona-versie, die start in Port Ginesta, zijn onder andere de zeilboten PH3 van de Nederlander Austin van Wout, de X50 Exit van Javier Entrecanales, de Ia Orana van Marta Ferragur, de Llamp van Antonio Targa, de Nirvana Tres van José Martín ingeschreven, de Sununai van Xavi Leon, de Pogo 30 Pupule van Marco Pascua, de Gymir van Francesc Roig, La Belle del holand, és Frans van Belle, Atlant del Vent van David Tur, de Ascata 3 van Yamandu Rodriguez, de Alcyone van Francisco García-Cernuda en de Diabolic van de Belg Glenn De Brouwer.
Start vanuit Denia
Uit Denia, de zeilboten Alaik van Alberto Zardoya, de Ierse Adelie Dos van Mairead ni Cheallachain, de Alcor Tres van Juan Pablo Barro, de Aruba van Javier Blasco, de Dingo van Derek Morris, de Alnus van Rafael Garcia, de Anaida van Whilheml Alexander Karl, de Ascalo van Beatriz Domínguez, de Burlesque van Belén Vercet, de Darkness van Noel Fortea, Escualo Tres van Marcelino Cardona, de Jana van Vicente Valls, de Nereu van Alexandre Momparler, Pimentón van Pedro Yubero of de Britse Patagon van Erwin Conn.