Schipper Ian Walker (GBR) stuurde vanmiddag Abu Dhabi Ocean Racing als snelste rond de boeien in Kaapstad. Tien dagen geleden pakte het team in Kaapstad de eerste etappezege. Nu liet Abu Dhabi Ocean Racing zien dat ze ook de tactiek en techniek van havenraces beheersen. Het Nederlandse Team Brunel toonde spierballen en passeerde Team SCA in het laatste rak op weg naar de finish.
“Het was tricky, dus ik ben blij met het resultaat”, reageerde Bekking na afloop. Over de strijd met Team SCA zei hij: “Zij hadden een goede start, maar gelukkig konden we net voor ze kruisen en het was een goede zet om daarna te gijpen. We konden bij ze in de buurt blijven. Onze ronding van de laatste onderboei was wat beter, maar de meiden zeilden echt goed.”
Gisteren tijdens de persconferentie zei Team Brunel-schipper Bouwe Bekking nog dat hij het vandaag rustig aan zou doen en niet teveel zeil zou opzetten. De serie havenwedstrijden telt immers niet mee voor het eindresultaat van de Volvo Ocean race 2014-15, enkel wanneer twee teams met het gelijke aantal punten eindigden. De start van de tweede etappe is al aanstaande woensdag, dus eventuele materiaalschade zou geen beste timing zijn.
Maar met de finish in het zicht en de overwinning binnen handbereik, had de Nederlandse boot uiteindelijk het grootste zeiloppervlak van de drie koplopers staan. Daarmee liepen ze in op Team SCA met de Nederlandse Carolijn Brouwer aan boord. Het vrouwenteam haalde vervolgens het rif uit zijn grootzeil in een poging om Bekking en zijn mannen van zich af te houden. Het naar beneden halen van het voorzeil aan het einde van het rak verliep echter niet vlekkeloos. Daar verloren de vrouwen kostbare tijd.
Voor de wind zeilde Abu Dhabi Ocean Racing in eerste positie conservatiever met een kleiner voorzeil. In het laatste kruisrak naar de finish koos Walker voor de linkerzijde van de baan. Team Brunel positioneerde zich in het midden met Team SCA rechts van hen. Even leek Walker in minder druk terecht te komen, waardoor Bekking bijna de leiding kon overnemen.
Walker: “We hadden de verkeerde spinnaker opstaan, omdat we dachten dat het harder zou waaien. De wind nam juist af en daardoor werd het gat kleiner. Simon Fisher (navigator) leverde goed werk in het controleren van de race.”
Walker en zijn mannen pakten de overwinning met een kleine voorsprong. Team SCA verloor terrein op rechts, waardoor Team Brunel tweede werd.
Zeilcombinaties
De windcondities in de Tafelbaai varieerden van 12 knopen tot 25 knopen in de vlagen. Daarnaast draaide de wind geregeld. Dat betekent dat de teams continu keuzes moesten maken met betrekking tot de zeilcombinaties. De zeilgarderobe van de Volvo Ocean 65 bestaat uit twaalf zeilen. Voorzeilen zijn er in grote en kleine maten. Ze worden afgestemd op de windsterkte. In de voorbereiding voor de race gaan heel wat trainingsuren zitten in het vinden van de juiste zeilcombinaties bij verschillende zeilomstandigheden. Opmerkelijk waren de verschillende zeilcombinaties waarmee de top drie vanmiddag om de podiumplekken vocht.
Uitslag In-Port Race te Kaapstad:
1. Abu Dhabi Ocean Racing – 15:06:57 -1 punt
2. Team Brunel 15:08:00 – 2 punten
3. Team SCA 15:09:04 – 3 punten
4. Dongfeng Race Team 15:09:22 – 4 punten
5. Team Vestas Wind 15:11:25 – 5 punten
6. Team Alvimedica 15:16:14 – 6 punten
7. MAPFRE 15:18:32 – 7 punten
Foto: Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race