Het ziet ernaar uit dat het een snelle etappe van 4,5 dag wordt. Gedurende het eerste stuk langs de Ierse westkust gaat het 20-25 knopen waaien. Dat betekent hoge snelheden en een rappe passage van de beroemde Fastnet Rock rond middennacht. De oversteek van de Keltische Zee naar Land’s End wordt een wilde met 30 knopen wind. Walnavigator Frits Koek: “Ze zullen daar morgenochtend rond 8 uur zijn. Vervolgens is het wat onzeker welk scenario wint. Als het Amerikaanse weermodel gelijk krijgt, blijven ze in het Kanaal een goede westelijke bries houden en zullen ze voor de Engelse kust kiezen. Neemt het Europese model de overhand, dan krijgen ze met een variabele en zwakke druk te maken. In dat geval zullen ze langs de Franse kust gaan.
Volgens de huidige berekeningen zal de vloot op dinsdagmorgen rond 5/6 uur aan de Delta Lloyd Gate Race voor de kust van Hoek van Holland beginnen. “Ik hoop dat ik het niet te druk met zeilwissels heb, want dan kan ik er ook even van genieten”, aldus de Nederlandse voordekker Gerd-Jan Poortman. Ook zijn collega Ed van Lierde ziet ernaar uit: “Ik sta te popelen en ik heb al gehoord dat mijn vriendin op de Tommy Hilfiger Extreme 40 zit. Het is gewoon fijn om te weten dat je naar huis gaat, al zie je heel Nederland niet.”
Voorbereiden op intensieve strijd
Op de vraag hoe hij uitkijkt naar de korte en intensieve race, antwoordt David Pella (ESP): “Je weet dat je het druk hebt van het begin tot het einde. En dat er waarschijnlijk meerdere slapeloze nachten zullen komen. Zodra je aan boord stapt, moet je op alles voorbereid zijn. Het is een kort parcours met koersveranderingen om landpunten heen, veel scheepsvaart en nauwe competitie. Je moet dus continu op je hoede zijn, want er kan zich zomaar een onvoorspelde situatie voordoen.” Hij bereidt zich hier op geheel eigen wijze op voor: “Het is een beetje een kwestie van Zen. Je moet voor alles klaar zijn en het is de motivatie die me in die modus brengt.
Naast het weer ligt de nadruk de komende etappe dus op ‘klassieke’ navigatie-elementen, zoals Koek ze noemt. Schipper Roberto Bermúdez de Castro: “Er zijn veel factoren van kracht, zoals de sterke stroming en de scheepvaart.” Het Kanaal is één van ‘s werelds drukst bevaren zeeën, dus het wordt opletten.
Meer Volvo Ocean Race nieuws.
VOR-website: http://www.volvooceanrace.org/
Teamwebsite: http://www.teamdeltalloyd.com
Foto: Diana Bogaards/Team Delta Lloyd