Het wereldbekende Admiral’s Cup zeilevenement keert terug in 2025 en wordt vanaf dan tweejaarlijks georganiseerd door de Royal Ocean Racing Club (RORC).
Sinds de oprichting in 1957 wordt de Admiral’s Cup in de zeilwereld geëerd als de officieuze wereldbeker voor offshore zeilraces. Teams uit Groot-Brittannië hebben het meeste succes behaald, met negen overwinningen. Duitsland volgt met vier, de VS en Australië elk met drie. Australië is momenteel in het bezit van deze begeerde trofee. Ook Frankrijk, Italië, Nederland en Nieuw-Zeeland hebben overwinningen op hun naam staan.
“Het terugbrengen van de Admiral’s Cup is een prachtige manier om het eeuwfeest van de Royal Ocean Racing Club te vieren,” zei RORC Commodore James Neville. “Het gekozen formaat voor de Admiral’s Cup 2025 respecteert de traditie van de regatta en kiest voor IRC-klasse boten die internationaal concurreren op topniveau. Door meer dan twee jaar van tevoren de Cup aan te kondigen, hebben teams de tijd om zich goed voor te bereiden op dit fantastische evenement. Het doel van de RORC is om teams van over de hele wereld aan te trekken voor de Admiral’s Cup 2025.”
De Admiral’s Cup 2025 wordt georganiseerd door de Royal Ocean Racing Club vanuit Cowes, Isle of Wight, UK. De races zullen bestaan uit een combinatie van inshore en offshore races. Teams zullen bestaan uit twee boten die een jachtclub of land vertegenwoordigen.
Jason Smithwick, directeur van het RORC Rating Office, gaf commentaar op het type boten dat in aanmerking komt voor de Admiral’s Cup 2025.
“IRC produceert de meest opwindende en hoog presterende rating systeem boten ter wereld en de Admiral’s Cup is een geweldige kans om onze vloot te tonen,” zei Smithwick.
“De IRC ratingbands van de Admiral’s Cup zijn zorgvuldig gekozen om zoveel mogelijk bootsoorten in aanmerking te laten komen, terwijl er een compacte groep wordt behouden voor elke klasse qua prestatie en ook qua grootte voor races in de Solent en aangrenzende wateren. De ratingbands zijn specifiek gericht op het creëren van spannende races zodat de boten vergelijkbare omstandigheden ervaren gedurende de verschillende races van de Admiral’s Cup.”
IRC Class | Min.TCC | Max. TCC | Min. LH (m) | Max LH (m) |
Admiral’s Cup 1 | 1.335 | 1.464 | 13.41 | 17.20 |
Admiral’s Cup 2 | 1.176 | 1.276 | 11.00 | 13.40 |
“Het RORC Race Team kijkt er naar uit om de Admiral’s Cup te organiseren en we verwelkomen de deelnemende teams in de Solent en Cowes,” zei RORC Racing Manager Steve Cole.
“Met een mix van strakke inshore races en de uitdaging van offshore races, die eindigt in de Rolex Fastnet Race, zal de Admiral’s Cup spannende races opleveren. Er zullen geen beperkingen zijn op professionele bemanningen, maar daarnaast zal de RORC onze inzet voor inclusiviteit in zeilraces voortzetten door het aantal bemanningsleden voor het evenement aan te passen om een extra bemanningslid toe te staan, als een boot twee vrouwen of twee zeilers onder de 25 jaar heeft, of een combinatie daarvan. Zoals voor alle RORC-races, zullen concurrenten, vrienden en families van harte welkom zijn in de RORC Cowes Clubhouse gedurende de Admiral’s Cup.”
De Royal Ocean Racing Club zal alle grote jachtclubs over de hele wereld aanschrijven om hun beste teams in te laten schrijven voor dit wereldberoemde evenement. De Pre-Notice of Race zal worden uitgegeven op 19 juli 2023, precies twee jaar voordat de eerste race voor de Admiral’s Cup 2025 van start gaat.
De Admiral’s Cup in 1969
Foto boven © RORC
Foto onder © Rick Tomlinson