Via via werd voor de Antwerp Race op 13 oktober perfect zeilweer besteld, we hebben enkel nog wat twijfels over de garantieclausule van dit contract. Maar verder is wel degelijk alweer alles voorzien om ook van deze 25ste editie een formidabel zeilfestijn te maken.
Inschrijvingen starten later
Traditioneel worden de Antwerp Race inschrijvingen geopend op 1 september. Maar om onze –nota bene geheel vrijwillige- secretariaat medewerkers wat rust te gunnen alvorens de telefoon en de internetverbinding weer roodgloeiend staan van de slimste voorstellen (helaas ook tot en met de domste vragen), stellen we dit uit tot na het weekend.
En omdat maandag 3 september voor veel schippers met jongere kinderen zo al erg genoeg is, worden de inschrijvingen deze keer pas geopend op dinsdagochtend 4 september om 9 uur.
Naar wat intussen een goede gewoonte is geworden enkel online: www.antwerprace.be. En natuurlijk enkel met een geldige IRC of CR meetbrief, desnoods nu nog bliksemsnel aan te vragen:
Voor IRC: www.vyf.be/nl/aanvraag-meetbrieven-118.htm
Voor CR: www.cruiserrating.be
CR
Elk meetsysteem heeft tot doel verschillende boten op een zo eerlijk mogelijke manier te laten wedijveren en de CR rating wil de drempel hiertoe verlagen, tot en met de “Nooit Gedacht” van Jan en Mieke. CR staat voor Cruiser Rating, is geheel afhankelijk van de gegevens die door de schipper worden ingegeven en dus volledig gebaseerd op fair-play.
Bijvoorbeeld:
- Vaar je met een rolfok, dan moet je er deels ingerold mee kunnen zeilen bij zwaar weer, is het zeil hiervoor niet ontworpen is het een groefsysteem.
- Is je trommel onderdeks, ook dan dien je groefsysteem op te geven.
- Je mag slechts één enkel voordewinds zeil trekken tijdens de hele race: spi of gennaker of code 0.
- Heb je wel gewone, witte doorgestikte zeilen of is je zeildoek eerder exotisch, bvb. versterkt met koolstofvezel?
- Is er een aanpassing gebeurd aan het basisontwerp van de werf, diepere kiel, ander zeilplan, verlengde mast? Dan vaar je met een one-off en moet je dit ook als dusdanig ingeven.
Enige twijfel? Raadpleeg dan meteen het Cruiser Rating reglement.
Froechelaars hebben niets te zoeken bij de Antwerp Race. En tenzij zij eerder door het wedstrijdcomité kunnen worden aangepakt, wacht hen gegarandeerd de schandpaal op ClubRacer (www.clubracer.be). Ook daar kijkt niemand naar uit.
“Sportboten” blijven welkom
Geen enkel meetsysteem (noch IRC , noch CR ) met een vaste TCF kan de grote snelheidsverschillen tussen bvb. open planerende boten en zuivere cruisers opvangen met zowel veel als weinig wind.
Maar de Antwerp Race wil graag opnieuw de gelegenheid geven mee te zeilen met daysailers, one-designs en sportboten. Enkele voorbeelden van de doelgroep : Cork 1720 – SB20 (vroeger Laser SB3) – Melges 24 – Maxfun 25 – 11 meter OD – Tofinou -Saffier -First Class – J Boats, 8mOD, B-one, Bull 7000 enz.
Boten van deze doelgroep die geheel werden aangepast aan het CR-reglement ( bv.zeereling en geen hangband …) of IRC reglement hebben nog steeds de vrije keuze in deze Sportboten Klasse te varen maar kunnen evengoed als CR of IRC boot ingeschreven worden. Boten die niet voldoen worden automatisch onder de “Sportboten” ingedeeld en voor deze klasse voorziet het wedstrijdcomité een specifieke “AR” rating.
Verder vermelden we nog enkele vuistregels voor deze “Sportboten” klasse:
- geen multihulls;
- minimale romplengte van 6 meter;
- trapezegebruik uitgesloten;
- seinvlag Y geldt voor alle “Sportboten”, het dragen van reddingsvesten is dus verplicht;
- zonder binnenboordmotor is een gebruiksklare buitenboordmotor steeds aanwezig op de achterspiegel;
- zie ook de bepalingen van het Scheepvaartreglement voor de Beneden-Zeeschelde en het Algemeen Reglement der Scheepvaartwegen.
Kortom, met voldoende aandacht voor zowel veiligheid als fair-play wordt deze 25ste Antwerp Race alweer een evenement om met veel plezier naar uit te kijken. Met de nadruk op veel zeilplezier.
De volgende dagen en weken komt er natuurlijk nog meer 25ste Huysman Antwerp Race nieuws, houd deze website dus verder scherp in de gaten.
Tekst: Eric De Smedt / Antwerp Race voorzitter 2012
Foto: Pit de Jonge / Ship to Shore
www.antwerprace.be