Afgelopen woensdag was Bart Tommelein, burgemeester van Oostende, aanwezig op de zomerafsluiter van de Royal North Sea Yacht Club. Bart Tommelein opperde dat Oostende hoogdringend het statuut van Mekka voor de watersport moest realiseren en stelde meteen ook de vraag of zwaardboten in Nieuwpoort nog wel een plaats hebben.
Deze uitspraak heeft een logisch gevolg want er wordt in Oostende druk gewerkt aan een vertrek- en aankomstplaats op het Klein Strand en er wordt nagedacht over meer en betere faciliteiten voor de eenheidsklassen.
Is de stormvloedkering in Nieuwpoort een kans voor Oostende?
Nieuwpoort heeft een decennia lange oude traditie om zeilkampen en zeilwedstrijden met zwaardboten te organiseren. Bart Tommelein merkte fijntjes op wat wij twee jaar geleden al vreesden: Nieuwpoort is, dankzij de stormvloedkering, niet meer de uitgelezen plaats voor zwaardboten.
Wij schreven eerder al dat de zeilers dringend om een andere oplossing verlegen zaten nadat ze de plannen van de stormvloedkering in Nieuwpoort onder ogen kregen. Zij vreesden voor heel wat problemen. De geplande vernauwing zou voor gevaarlijk veel stroming zorgen en de toegang belemmeren voor kleinzeilerij en kajuitjachten. Uit de uitspraak van Tommelein is duidelijk geworden dat deze vrees niet helemaal ongegrond was.
Zijn de 8 miljoen extra een maat voor niets gebleken?
Om tegemoet te komen aan de jachtclubs in Nieuwpoort investeerde Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts acht miljoen extra in een pakket aanvullende maatregelen die garanties moeten geven aan de bezorgdheden van de Nieuwpoortse zeilers en jachtclubs. Dat bedrag komt bovenop de 50 miljoen euro die geïnvesteerd wordt in de nieuwe stormvloedkering op de monding van de IJzer.
Tijdens de studies die afdeling Kust besteedde aan de invloed die de bouw van een stormvloedkering zou hebben op de pleziervaart, werd duidelijk dat met een stroomsnelheid van meer dan 3 knopen rekening gehouden moet worden. Met een totale doorvaartbreedte van slechts 38 meter en stroomsnelheden tot drie knopen is het voor zwaardboten een bijna onmogelijke taak om hier veilig aan stuurboordwal tegenop te kruisen.
Lees ook:
- Stormvloedkering Nieuwpoort: Zeilers vragen dringend een beter alternatief
- Actiecomité boekt succes: minister Ben Weyts herbekijkt dossier stormvloedkering