In Warkworth Nieuw Zeeland zijn Tim Smyth en Mark Turner met hun BMW Oracle Racing team druk bezig met de bouw van de AC45 wingsail catamarans. De werkplaats van Core Builders lijkt meer op een ruimte waar ruimteschepen gemaakt worden. Het is de bedoeling om een reeks identieke 45 voet catamarans en bijhorend wingsail te bouwen. De teams die zich inschrijven voor de 34e America’s Cup kopen meteen een dergelijke catamaran. De eerste 2 versies zijn voor de Defender en voor de Challenger of Record.
Al het gereedschap en de mallen worden geproduceerd door het BMW Oracle Racing team bij Core Builders. Ook de bouw van het wingsail nemen zij voor hun rekening. De rompen worden dan weer gebouwd door de bekende werf Cookson Boats. De stuurinrichting en roerbladen zijn voor de rekening van C-Tech Carbon Technology, de steekzwaarden worden gefabriceerd door Craig Stirling Composites en de ontwikkeling van de dwarsbalken is bij Hall Spars beland. Door deze taakverdeling zijn de leveranciers van de AC45 catamarans verzekerd van zekere leveringstijden.
Er wordt een productie van 30 boten voorzien. In de loop van 2011 wordt er gestart met een reeks regatta’s met de AC45’s. Alle teams kunnen op die manier gedurende 3 jaar ervaring opdoen, zodat de overstap in 2013 op de echte America’s Cup jachten, de AC72 class catamarans, vlekkeloos kan verlopen. Het prototype van ‘trainersklasse’ voor de 34e America’s Cup zou op 17 januari worden gelanceerd. Iedereen kijkt halsreikend uit naar deze nieuwe catamarans, waarvan de snelheden tussen de 20 en 40 knopen zouden moeten gaan liggen. De wereld van de America’s Cup heeft definitief een nieuwe weg ingeslagen.
Foto: © Ivor Wilkins/www.americascup.com