Vrijdag startte het Breskens Sailing Weekend met slechts 27 deelnemers. Dit kleine aantal werd dan nog eens onderverdeeld in zes klassen. Het Breskens Sailing Weekend is onderdeel van het Open Nederlands Kampioenschap IRC en een selectie voor het Open Noordzee Kampioenschap.
27 deelnemers waren van de partij en werden onderverdeeld in zes klassen:
- IRC/ORC 1: 7 deelnemers
- IRC/ORC 2: 4 deelnemers
- IRC/ORC 3: 5 deelnemers
- Doublehanded: 1 deelnemer
- CR 3,4,5 & 6: 5 deelnemers
- CR 1 & 2: 5 deelnemers
Opgefokte CR (beginners) boten
Het is duidelijk dat Wind en Watersport Vlaanderen het tij nog niet heeft kunnen keren. In februari werd de wens geuit om met IRC Go de barrière weg te nemen die de CR-zeiler ervan weerhoudt om een dure en complexe IRC-meetbrief aan te vragen. Dit heeft tot hiertoe nog niet geholpen. Integendeel, de vele opgefokte toerboten en cruiser racers in de beginnersklasse CR (Cruiser Rating) vertellen een heel ander verhaal.
Zo zien we de NRJ Ball (Elan) van Roland Clayes met een stevig uitgebouwd grootzeil en code-zero in actie in CR 1&2. Zijn investering van enkele duizenden euro’s heeft hem alvast geen windeieren gelegd: Roland werd dagwinnaar. Alvast geen overwinning voor de CR klasse en de zeilsport want deze eenvoudige CR- meetformule is een instapklasse in het wedstrijdzeilen en zo wordt deze ook beschreven op de website https://cruiserrating.be/
Cowboypraktijken met CR meetbrief
Daarmee is echter alles nog niet gezegd: buiten het feit dat deze opgefokte toerboten zich in de instapklasse CR presenteren, verschijnen ze bovendien nog aan de startlijn met foutief ingevulde meetbrieven. Voor een echte instapper in het wedstrijdzeilen zouden we dit nog door de vingers kunnen zien. Bij Roland Clayes, die al meer dan 25 jaar wedstrijden zeilt, kunnen we spreken van een grove, zeer bewuste onsportieve fout. In het verleden zijn zeilers al voor minder geroyeerd. Stoppen met die cowboypraktijken Roland!
De foto bovenaan en meetbrief hieronder van NJR Ball spreken voor zich:
De meetbrief werd ondertussen aangepast. Duim omhoog voor CR-meetbrief baas Stijn Reunis die dit snel en adequaat aanpakte.
En dan nu een samenvatting van de eerste wedstrijddag:
Twee vloten namen vrijdag 27 augustus de start. Voor vloot A (IRC/ORC gemeten boten) kreeg een inshore parcours rond de vaste bakens in de Scheldemonding voor de boeg. Per klasse werd één andere baan gekozen met ook een andere afstand, variërend tussen 20 en 30 zeemijl. De vloot B (CR en Double Handed) startte in de eerste manche in een rondje omheen de zandbank voor de haven van Breskens, om nadien een tweede manche te varen in het Schaar van de Spijkerplaat.
Extra Djinn: wissel van gescheurde spi draait op winst uit
De Nederlandse stuurman Michel Dorsman van de Extra Djinn (GBR 362) zit volop in de debriefing als we naar zijn ervaring peilen. Het 8 koppige team wil zich vooral oriënteren om deel te kunnen nemen aan het EK IRC van volgend jaar. Het omgaan met de stromingen rond de banken is dus een aandachtspunt. Het volgende is de formule van de inshore. Hun X 32 Sport is niet zo sterk in reaching-rakken, ze kijken heel erg uit naar de windward-leeward banen die intensiever en korter zijn. Maar het kan ook meezitten. Bij de zeilwissel van de gescheurde S2 spinnaker naar een S 1,5 bleek deze laatste beter geschikt voor de koers, dus hebben ze alles uit hun schip kunnen halen. Dag één eindigt dus met een overwinning.
Zarafa: in haar element
De Belgische stuurman Iwan Vermeirsch van de Zarafa (BEL 7712) is in zijn nopjes. Hoewel er een paar nieuwe mensen aan boord zijn gekomen, waren de voorgaande races in het Open Noordzee Kampioenschap voldoende om het team op dreef te krijgen. Iwan is zeer te spreken over de wedstrijdorganisatie en het verloop van de starten en de variatie van de koersen over de veelhoekige baan. “We zeilen ook tegen een kleine, maar sterke concurrentie. Het is dus alles behalve een toertochtje langs de boeien.” Zegt de schipper. Naast de kwaliteit van zijn crew was de meteo erg gunstig voor de Zarafa. De boot is relatief zwaar, ontworpen voor zeer gevarieerde Engelse condities. Met deze dagwinst zijn de verwachtingen dus meteen naar het hoogste spanningsniveau gebracht.
Wedstrijdorganisatie: COVID voorzichtigheid
Menno Vercouteren, wedstrijdleider op baan A (IRC / ORC) zegt: “Wat. Een. Zeildag.” Ideale omstandigheden, zeker over zijn wedstrijdzone: de Wielingen en de Walvischsstaart. De toenemende wind was een zegen voor de race en voor wie van zeilen op zee houdt. De voorzichtigheid bij de starts lieten duidelijk zien dat iedereen de scherpte mist. Dat zal de invloed zijn van de Corona isolaties. Maar toch wijst Menno op het verschil bij de finish van IRC 1: De Pinta (BEL 5355) klokte op 4:02:56 af, de Van Uden op 4:03:10. Deze had pieken gehaald van 16, 17 knopen.
Winnaars in de DAMEN Breskens Sailing Weekend dag 1
- IRC/ORC 1: PINTA (BEL 5355) | Dirk HELLEMANS
- IRC/ORC 2: EXTYRA JINN (GBR 362) | Michel DORSMAN
- IRC/ORC 3: ZARAFA | (BEL 7712) | Iwan VERMEIRSCH
- CR 1&2: NRJ BALL | (BEL 455) | Roland CLAEYS
- CR 3-6: DU CIEL | (NED 4481) | Harold van den HEMEL
- Double Handed: ZEEBEER 3 | (NED 5146) | Ad van WIJNGAARDEN