De zevende editie van het IRC Europees Kampioenschap vindt plaats van donderdag tot zondag (25-28 augustus) in Nederland, als onderdeel van Damen Breskens Sailing Weekend.
39 jachten zijn ingeschreven, variërend van François Goubau’s Belgische Beneteau First 47.7 Moana tot Alain Rousseau’s Dehler 29 Picsou.
Diversiteit bevorderen
De vloot is verdeeld in drie klassen: IRC 1 (TCC 1.050+), IRC 2 (TCC 1.000-1.050) en IRC 3 (TCC 0.900 tot 1.000). Om de nauwkeurigheid van de rating en de eerlijkheid van de wedstrijd te garanderen, moeten de deelnemers een bekrachtigd IRC-certificaat hebben. Het evenement wil diversiteit bevorderen, met één extra bemanningslid naast het aantal dat op het IRC-certificaat van het jacht staat, als er ten minste twee vrouwen of twee jongeren (tot 25 jaar) aan boord zeilen.
Sterke deelnemers in IRC 1
Er zijn sterke deelnemers in alle drie de klassen, maar de grote namen zijn te vinden in IRC 1. Onder hen twee Moana’s. Naast die van de familie Goubou is er de J/122 E Grand Prix van de Nederlander Frans van Cappelle. Beiden zijn zware concurrenten.
De Belgische boot komt vers van een tweede klasse overwinning in Cowes Week. De familie Goubou (François’ vrouw en drie zonen racen aan boord) zijn zeer vertrouwd met Damen Breskens Sailing Weekend waaraan ze regelmatig deelnemen.
“Deze keer vanwege de IRC Europeans”, zegt François: “Het is iets speciaals – er zijn meer boten die meedoen en het duurt vier dagen.” Over wat we kunnen verwachten, voegt hij eraan toe: “Ten eerste is het aan de monding van de Schelde, dus er zijn daar heel wat stromingen die moeilijk zijn. Maar de organisatie is elk jaar perfect. Ze doen hun werk heel goed.”
Goubau is een grote fan van IRC: “IRC is een heel goede regel. Elke regel heeft zijn negatieve en positieve punten, maar tot nu toe is het de beste die we hebben en het is eenvoudig. Dit zijn niet de Olympische Spelen!”
De Vroons uit Breskens zijn de bekendste familie in de Nederlandse zeilracerij, maar de Graafs zitten daar dicht achter met hun reeks Baraka GP’s, met als hoogtepunt hun huidige Ker 43. Vader Herman, nu 72, is aan boord terwijl zijn zonen het team besturen met Dirk die het grootzeil trimt en jongere broer Olivier die stuurt, terwijl moeder de RIB bestuurt en hen over het algemeen organiseert. Baraka GP is gevestigd in Hamble en ze racen meestal op de Solent in de nieuwe Grand Prix Zero klasse.
“Dit jaar hebben we ons vooral op dit evenement geconcentreerd – we zullen de vier dagen ons wedstrijdgezicht op hebben!” geeft Dirk toe. “We moesten van nul beginnen. Dit jaar hebben we besloten om minder offshore te varen en ons te concentreren op de binnenwateren om de boot beter te leren kennen. We hebben veel bootwerk gedaan, maar goed gezocht naar de juiste bemanning. We hebben veel getraind op snelheid en handling en het varen in de Grand Prix Zero klasse heeft ons geholpen.”
Ze zijn natuurlijk goed bekend met alle 40-voeters die deze week meedoen, vooral andere vaste Solent-zeilers zoals RORC Commodore James Neville’s HH42 Ino XXX, Rob Bottomley’s MAT12 Sailplane en Van Uden – ROST geschipperd door Gerd-Jan Poortman en een bemanning van jong Nederlands talent van het Rotterdam Offshore Sailing Team.
Een andere favoriet in IRC 1 zal de First 40 Elke van Frans Rodenburg zijn, die naar het evenement komt in de unieke positie dat ze haar klasse eerder heeft gewonnen op een IRC Europees Kampioenschap, toen het werd gehouden in Cowes in 2018. “We hebben dit jaar niet veel evenementen gedaan vanwege mijn schema, maar dit is ons belangrijkste doel voor het jaar geweest,” zegt Rodenburg.
Rodenburg doet meestal mee aan het Damen Bresken Sailing Weekend. “Het is echt mooi water – op open zee en er is veel tactisch zeilen vanwege de verschillende stromingen in het diepe en ondiepe water tussen de kanalen.”
Verschillende races-in-een-race in IRC 2
In IRC 2 zullen er verschillende races-in-één zijn, zoals tussen de vier J/109’s. Uit de UK komt John Smart met zijn internationale bemanning (Brazilië, Duitsland, Armenië, Frankrijk en Nederland) op Jukebox. Zij deden dit jaar mee aan de UK IRC Nationals en eindigden als tweede voor Adam Gosling’s Yes!
“Het ziet ernaar uit dat het een goede wedstrijd voor ons wordt, want onze aartsvijand Joule (J/109 van Arjen van Leeuwen) is uit Nederland overgekomen voor de J/Cup en de Cowes Week. Die hebben ze allebei verpletterd, hoewel we in de Cowes Week wel dichter bij ze in de buurt kwamen. We hebben nog niet tegen ze gevaren onder IRC. Het ziet er naar uit dat de omstandigheden voor de J/109 gunstig zijn, met lichte tot matige wind.” Dit is de eerste keer dat Smart met zijn boot in het buitenland racet, wat volgens hem het enthousiasme verhoogt. “We hebben hier het hele jaar naartoe gewerkt. Het is leuk dat het eind augustus is en niet begin mei…”
IRC 3
In IRC 3 worden de A31 CSI Rakker van Kees Keetels en de X-362 Sport Extra Djinn van Michel Dorsman beschouwd als de boten om in de gaten te houden.
De wedstrijden van het IRC Europees Kampioenschap worden gevaren in vier races. Eén daarvan is een middellange kustrace van ongeveer vijf uur. De overige drie wedstrijden bestaan uit twee windward-leewards en een rondje om de boeien.
Veel stroming, weinig wind
De voorspelling is dat de wind alle vier de dagen licht tot matig zal zijn, beginnend in het noordwesten en tegen zondag langzaam naar het noordoosten – niet de heersende windcondities, maar goed voor de golven, adviseert Menno Vercouteren. “De voorspelling is perfect. Voor de stroming hier heb je dit soort wind nodig. Op de medium coastal zien we misschien 2,5 tot 3 knopen stroming – bijna zoals op de Solent.”