Dinsdagochtend heel vroeg onze tijd zal Fransman Franck Cammas in Pointe-à-Pitre als eerste over de finishlijn van de Route du Rhum glijden. De routering van zijn toekomstige VOR70 navigators Jean-Luc Nélias en Charles Caudrelier was uitmuntend (Cammas dook als eerste van de Ultime-klasse naar het zuiden), de boot op-en-top geprepareerd, en de zeilkunsten van Cammas deden de rest. Het wedstrijdrecord sneuvelt wellicht niet: de lichte wind op het einde van het parcours strooide roet in het eten.
Wie wordt tweede?
Momenteel zeilt Thomas Coville op de Sodebo nog in tweede positie, maar zijn noordelijke koers maakt dat hij tegen een lichte zuidwestewind in op Guadeloupe aan moet sturen. Concurrent Francis Joyon, die vanuit een veel zuidelijkere route aan komt zetten, heeft de wind mee en dat zeilt iets sneller. De kaarten liggen momenteel wat gunstiger voor zijn IDEC, en het wordt wellicht een nek-aan-nek finish.
In de achterhoede van de Ultime-klasse houdt de frêle Servane Escoffier haar grote cat Saint-Malo 2015 voorlopig nog gelijke tred met Gilles Lamiré’s oude ORMA 60 trimaran Défi Cancale. De pizzadoos van Philippe Monnet klotst rustig tussen de voor- en achterhoede in naar haar einddoel.
Sensatie bij de Multi 50 klasse
Vandaag was pechdag voor de koplopers in de Multi 50-klasse: zowel de Crêpes Whaou als de Actual kregen met ernstige structurele schade af te rekenen en hun wedstrijd is daarmee definitief voorbij. Op de Crêpes Whaou scheurde 1,5 meter boeg weg, net vóór het aangrijpingspunt van de voorstag. Normaal gezien is er geen gevaar voor zinken, dit is immers de zogeheten ‘crash-box’, maar eens de boot snelheid maakt, delamineert de centrale drijver verder en dat is wel een probleem. De schipper probeert tegen lage snelheid toch Guadeloupe te halen.
Op de Actual kraakte de voorste stuurboord dwarsarm toen de boot van een golf afstuiterde. Doordat er op dat ogenblik enkele ongewenste tonnen water in de voorpiek van de centrale romp meegezeuld werden (er was blijkbaar een lek) was de klap extreem hard, en daar kon de voorste stuurboordarm niet tegen. Schipper Yves Le Blevec heeft intussen een noodreparatie uitgevoerd zodat de dwarsarm niet kan afscheuren.
De weg naar de overwinning ligt bijgevolg breed open voor de achtervolgers. Vooral de Région Aquitaine ligt in een goede positie, maar ook de Prince de Bretagne, die op maandagavond tegen 22 knopen gemiddelde snelheid op zijn doel afstormt, mogen we niet geheel afschrijven…
Tropische storm Tomas kruist de IMOCA 60-kopgroep
De monohulls in deze klasse kenden na enkele harde dagen vandaag een relatief kalme dag omdat ze door een vrij windstille zone moesten. Morgen krijgen ze te maken met wat uitlopers van tropische storm Tomas, en dan is het waarschijnlijk weer alle hens aan dek. Interessant om zien op de kaartjes is de positie van de Brit’Air. Nu nog in 2de positie achter Roland ‘Bilou’ Jourdain, maar wel véél zuidelijker, zodat hij na de passage van de stormdepressie met een iets betere windhoek naar de finish kan.
Ook de twee schippers die een zuidelijke route aanhielden houden we maar beter in het oog. Zij varen momenteel dubbel zo snel als de koplopers, en hebben geen storm-kopzorgen. De noordoostpassaatwind die momenteel de Akena Verandas en de Foncia over de oceaan stuwen zijn niet echt sterk, maar wel vrij regelmatig. Zouden ze nog voor de verrassing zorgen?
Een Cht’i leidt de Class 40-dans
Thomas Ruyant voert sinds enkele dagen autoritair de Class 40-vloot aan. De Destination Dunkerque heeft op maandagavond een goede 85 mijl voorsprong op eerste achtervolger Appart’City van Yvan Noblet en nog eens 10 mijl extra op de Vecteur Plus van Sam Manuard.
Dit trio kijkt sinds enkele uren al eens regelmatiger in de achteruitkijkspiegel, want (alweer) vanuit het zuiden loert het gevaar: één van de topfavorieten, Nicolas Troussel, maakt daar sinds dit weekend, met in zijn zog nog enkele andere liefhebbers van zuidelijker koersen, enorme vooruitgang en steeg vanuit de bodem van het klassement naar een mooie 5de plek. De voorspellingen zijn dat de zuidelijke en noordelijke groep elkaars wegen binnenkort gaan kruisen, en nog wel in eenzelfde zone, zodat in deze klasse de wedstrijd, in het midden van de oceaan, helemaal opnieuw kan beginnen.
www.routedurhum-labanquepostale.com