Vandaag is de veertigste verjaardag van Charles Caudrelier (FRA) en tevens zijn eerste, officiële werkdag als Dongfeng Race Team-schipper in de Volvo Ocean Race 2014-15. Daarmee vormt woensdag 26 februari een dubbele mijlpaal voor de Fransman, die de laatste editie op zijn naam schreef. Deze aankondiging vindt bovendien plaats op de dag van de doop van de Chinese VO65.
Caudrelier is geen onbekende van de 38.739-mijl lange rond-de-wereld marathon. Hij was in 2011-12 een sleutelfiguur in het winnende, Franse team Groupama. De jarige Fransman weet als geen ander wat er nodig is om zijn team door de komende Volvo Ocean Race te begeleiden. Hij onderschat zijn taak niet en kent de uitdagingen die voor hem liggen, de menselijke druk en de ruige condities van één van ‘s werelds meest toonaangevende offshore races voor professionele bemanningen.
‘Ik heb het in de laatste race van dichtbij meegemaakt bij mijn schipper en vriend Franck Cammas: schipper zijn is een enorme verantwoordelijkheid en het vergt veel van je als mens. Maar ik heb van mijn eerdere ervaringen geleerd en wil mijn vaardigheden verder ontwikkelen”, aldus Caudrelier.
Hij groeide op in Bretagne en geldt als één van de beste offshore zeilers van Frankrijk. Naast zijn zege met Groupama staat Caudrelier tevens bekend om zijn overwinningen in de Solitaire du Figaro en de doublehanded Transat Jacques Vabre. ‘Dat ik vandaag mijn veertigste verjaardag vier, is een mooi symbool”, zegt de vader van twee kinderen. ‘Ik herinner me nog dat ik als kind naar Eric Tabarly en Peter Blake in deze race keek. Nooit gedacht dat ik ooit jaren later zelf op deze positie zou staan. Ik heb nu een leeftijd bereikt, waarop ik van rol wil veranderen en de leiding wil nemen. Dat ik schipper in de Volvo Ocean Race ben, is een enorme stap voor mij als zeiler en als man.”
Race CEO Knut Frostad heeft het volste vertrouwen in de keuze van Dongfeng Race Team om Caudrelier op deze veeleisende positie te zetten. ‘Charles is iemand die volledig in zijn kracht staat als het gaat om vaardigheden en vermogen. Daarnaast en niet geheel onbelangrijk beschikt hij over de ideale persoonlijkheid om de extra uitdaging aan te gaan om de Chinese zeilers in de rest van de bemanning te integreren”, aldus Frostad.
‘Hij is op winnen gericht, maar hij is ook een man die bereid is om zijn uitgebreide kennis te delen en helpt bij het stap voor stap toewerken naar een volledige, Chinese bemanning in toekomstige Volvo Ocean Races.”
Educatieve aanpak
De toekomst van het Chinese zeilen is de kern van het Dongfeng Race Team. Volgend op de tweede selectie begin deze maand, voegden nog eens vier kandidaten zich bij de reeds acht man tellende Chinese Academy Squad. De Franse schipper staat achter deze educatieve aanpak. ‘We willen vier Chinese zeilers selecteren om de race mee te varen. De Chinese gegadigden zijn zeer toegewijd en werken hard. Slechts enkelen van hen weten iets van oceaanracen en dat is dus een behoorlijke uitdaging met nog maar zes maanden te gaan tot de start. We moeten ze alles leren als we als een groep willen functioneren. Nu dat we begonnen zijn met samen te zeilen, zie ik hun persoonlijkheden en vaardigheden zich al ontwikkelen.”
‘Ik haal veel voldoening uit het lesgeven in mijn sport. Ik denk dat het van groot belang is om China bij het zeilen te betrekken. Ik wil graag mijn deel bijdragen, waarvan iedereen kan profiteren: de zeilsport, China en Dongfeng Race Team.” Caudrelier zal naar verwachting zijn voltallige wedstrijdbemanning voor juni aankondigen.
De Serenity Marina in Sanya, een stopover in de race van 2014-15, biedt het team een thuisbasis gedurende zijn trainingsperiode met de one-design boot. Eind maart vertrekt Dongfeng Race Team naar Auckland voor een gedegen offshore oefening. Vervolgens steekt de Chinese VO65 over naar Europa om zich op te maken voor de start van de race op 4 oktober in Alicante, Spanje.
Tekst: Diana Bogaards
Foto © Victor Fraile/PSI / Volvo Ocean Race