De The Ocean Race wordt vaak beschreven als het langste en zwaarste professionele sportevenement ter wereld. De The Ocean Race staat te boek als de zwaarste teamuitdaging in de zeilsport en één van de grote drie evenementen in de sport, samen met de Olympische Spelen en de America’s Cup.
Bij zo’n groot sportevenement staat, parallel naast de crew, een shoreteam klaar om te helpen de boot optimaal voor te bereiden op de The Ocean Race. Doorgaans krijgt het shoreteam heel wat minder aandacht dan de bemanning en dat terwijl hun aanwezigheid een cruciaal onderdeel vormt voor een succesvol project.
Vandaag laten we Antwerpenaar Filip Beyens, aan het woord. Filip is Technical manager bij Team JAJO. Met een achtergrond in de Marine-en scheepselektronica/ navigatieapparatuur kon Filip zijn droom om mee te werken aan een zeilproject in The Ocean Race waarmaken. Sinds de zomer van vorig jaar zorgt hij er samen met zijn team voor dat de VO65 van Team JAJO optimaal voorbereid wordt voor The Ocean Race. Zijn taak bestaat eruit om het schip computertechnisch tiptop in orde te maken.
Filip Beyens:
Het is een droom die in vervulling gaat. We kregen een slot via Royal Huisman en op 1 juli 2022 zijn we gestart met een ploeg van 15 man om alles in orde te krijgen. Het volledige onderwaterschip werd gedaan en alles werd nagekeken. Het is een mandatory refit opgelegd door The Ocean Race wedstrijdorganisatie: er is een lijst van alles wat nog moet gebeuren aan de boot. We werken met een NDT, dat is een rapport dat wordt opgemaakt door een Italiaans bedrijf.
Voor zo’n NDT wordt een grondige analyse gemaakt van de volledige boot via een ultrasoon onderzoek. Dit onderzoek wordt doorgestuurd naar Farr Yacht Design. Zij maken een lijst op met herstellingen die moeten gebeuren op basis van deze analyse. Deze gebeuren via vaste protocollen. Elk onderdeel wordt op zulke manier aangepakt. We hebben ons gedurende twee maanden geconcentreerd op de onderkant van de boot en de kielconstructie. Hierbij was de veiligheid prioritair.
Als tweede belangrijke aandachtspunt stonden de schotten op de planning. Deze kwamen aan bod op de scheepswerf van Swan in Badalona. Daar werden ook de laatste epoxywerken gedaan.
Vervolgens werd de motor gereviseerd en werd alle hydraulica nagekeken. Het volledige kielsysteem werd mechanisch gecheckt. Onderaan de boot zit geen antifouling maar gepolierde hoogglans lak en daarop McLube Sailkote. De boot wordt ook zeer regelmatig afgedoken. De duiker is hier dagelijks 2,5 uur mee bezig. Het onderwaterschip wordt dus constant behandeld.
Op het dek zit Awlgrip antislipverf met de zwaarste korrel. De kuip is behandeld met SeaDek, dit is een rubber materiaal met kleine bolletjes wat totaal niet schuift en aangenaam is om op te lopen.
Een dag in het raceteam van JAJO
Onze dag ziet er als volgt uit. Om 8.00 uur staat iedereen paraat aan de steiger waar alle deelnemers liggen en volgt een eerste briefing. Dagelijks wordt de agenda naar de bemanning gestuurd met wat allemaal moet gebeuren. Elke bemanningslid heeft zijn eigen verantwoordelijkheid. Wij springen bij om de crew te helpen en om technische problemen op te lossen. Het is een hele drukke voormiddag. Iedereen is constant in de weer met gereedschap en onderhoud.
Lees verder onder de foto.
Om 12.00 uur volgt de lunch. We hebben onze eigen kok die zoveel mogelijk gezonde maaltijden met veel groenten klaarmaakt. Dat is niet altijd naar iedereen zijn goesting ;)
Tussen 13.00 en 17.00 uur wordt er getraind op het water. Wij moeten zorgen dat de boot goed weggeraakt en dat alle technische problemen verholpen zijn. Van zodra de boot vertrokken is heeft de shore crew een beetje rust. We kunnen dan even ademen en ondertussen alles opruimen en ordenen. Dan kunnen er ook boodschappen gedaan worden. De jongste van het team rijdt rond om alles wat we missen te kopen. Een spuitbus, gereedschap, je hebt altijd vanalles tekort.
Na de training volgt opnieuw een briefing met de bemanning. Vervolgens wordt de boot gespoeld en gewassen.
Als iedereen vervolgens samen is, volgt nog een briefing, die kan soms doorgaan tot 19.30 uur.
Dan wordt er gezamenlijk gegeten en is er ruimte voor één biertje. Voor feesten is er geen tijd en geen energie. We hebben allemaal hetzelfde doel voor ogen: zo goed mogelijk zeilen.
Alle teams werken samen in een soort van micro-community. Dit wil echter niet zeggen dat er geen onderling contact is. De sfeer tussen de teams is uitstekend. Elk team helpt elkaar waar het kan. Het is echt een gezellige boel. Wij hebben een bescheiden team met ongeveer 20 man maar er zijn crews met 30 à 40 man. Alles hangt af van het budget. De sfeer tussen de crews onderling maar ook met andere crews is echt super. Alles is op basis van vertrouwen en we lenen onderling ook heel veel uit en helpen elkaar waar we kunnen.
Jean-Martin Grisar
Naast Filip Beyens is nog een andere Antwerpenaar aan de slag. Als zeilmaker in het shoreteam van 11th Hour Racing is hij trouwens niet aan zijn proefstuk toe. Wij vroegen Jean-Martin Grisar wat hij dan precies doet. Jean Martin: “In mijn vrije tijd: ploegen in nood helpen, pinten drinken en naar de vrouwen kijken ;)