Dongfeng Race Team en MAPFRE voeren een bittere strijd om de leiding in de elfde, allesbeslissende etappe voor de eindzege in de Volvo Ocean Race. In de afgelopen 24 uur wisselden de rivalen enkele keren van koppositie, maar vandaag hield Dongfeng de leiding in handen. Inmiddels heeft de vloot de ‘fly-by’ boei bij Aarhus gerond.
Eerder vandaag op een derde van de 970-mijl lange sprint van Göteborg naar Den Haag tekende zich in de vloot een splitsing af van 20 mijl. Dat gebeurde terwijl de zeven boten zuidwaarts door het Kattegat raceten, de zeestraat tussen Zweden en Denemarken. Na het ronden van de eerste boei van het parkoers ter hoogte van Noorwegen, profiteerden de twee koplopers vannacht van betere wind dan de concurrentie. Daardoor konden ze het gat met de achtervolgers vergroten.
Om 14 uur Nederlandse tijd bevonden de twee rode boten zich 10 mijl voor de tweede boei uit de Deense kust van Aarhus. Het verschil tussen de twee bedroeg toen slechts een mijl. Inmiddels zijn ze rond en is het gat 1,7 mijl. De spanning in de strijd om de eindzege tussen Dongfeng, MAPFRE en Team Brunel blijft hoog. Wie voor de andere twee finisht, pakt de trofee.
Het is niet alleen een enorm gevecht tussen de bemanningen, maar deze eindsprint voor de overall winst heeft ook grote persoonlijke betekenis. Dongfeng-schipper Charles Caudrelier leidde zijn team in de 2014-15 editie naar de derde plek overall. Bouwe Bekking schipperde zijn Team Brunel naar de tweede plaats overall. Hoewel dit zijn achtste deelname is, waarvan viermaal als schipper, wist hij nog nooit op het hoogste podium te eindigen. Dat laatste geldt tevens voor MAPFRE-schipper Xabi Fernández.
En dan valt er nog die andere, historische eer te behalen in het geval dat MAPFRE of Team Brunel de winst pakt. Dan is het ofwel Blair Tuke van MAPFRE, dan wel Brunel’s Peter Burling die als eerste zeiler ooit de zogenaamde ‘triple crown’ volbrengt. Oftewel, nog nooit eerder lukte het een zeiler om de Olympische Spelen, de America’s Cup én de Volvo Ocean Race te winnen.
Maar met nog twee-derde van de etappe te gaan, gaat alle aandacht uit naar de eerstvolgende transitie. “Dit voor-de-windse deel is erg tricky geweest. Over het algemeen konden we goed uitlopen”, aldus Tuke. “We hebben veel op Team Brunel, team AkzoNobel en Vestas gewonnen. We konden dichtbij Dongfeng blijven, hoewel het even redelijk spannend werd. Ze liepen namelijk vijf of zes mijl uit op ons, maar eenmaal in Denemarken zijn we weer dichterbij gekomen.”
“Nu hebben we één van onze snelste zeilencombinaties op staan, dus het gaat prima. Hopelijk kunnen nog meer inhalen en op enig moment voor Den Haag passeren.”
Team Brunel zag zijn geluk afnemen, terwijl het gat met de koplopers groeide. Ondanks dat putten ze hoop uit het weerbericht dat de wind bij Aarhus gaat afnemen. Dat biedt een kans om dichterbij te komen. “Het was een typisch geval van ‘de rijken worden rijker’ sinds het ronden van de boei bij Noorwegen”, aldus Burling. “De voorhoede heeft een kleine voorsprong genomen, maar waarschijnlijk schuift de vloot bij Aarhus in elkaar. Hopelijk kunnen we het gat dichten.”
Schipper Bouwe Bekking voegde daaraan toe:
“Gistermiddag hebben we niet echt slim gezeild en dat komt ons nu duur te staan. Bij de boei in Noorwegen lagen we er prima bij, maar daarna ging het bergafwaarts. We blijven tot het einde vechten.”
Na het ronden van de boei bij Aarhus zet de vloot koers richting het noorden naar een virtuele boei langs de Noorse kust. Die zullen ze aan hun bakboordzijde (links) houden, alvorens de koers naar het zuiden te verleggen op weg naar de finish voor Scheveningen.
De huidige verwachte aankomsttijd is zondagmiddag lokale tijd.
Achter de voerhoede speelt zich tussen SHK/Scallywag en Turn the Tide on Plastic het gevecht om de zesde plaats overall af. Ze racen nek aan nek met een minimaal voordeel voor Scallywag met de Nederlandse Annemieke Bes aan boord.
Deze bloedstollende ontknoping van de Volvo Ocean Race 2018-19 is live te volgen via www.volvooceanrace.com. De Race Tracker blijft live staan en verder is hier de laatste content van de boten te vinden. Er zullen tevens live beelden vanuit de lucht worden getoond, terwijl de vloot de finale van deze historische editie uitvecht.
Volvo Ocean Race – Etappe 11 klassement – 17:15 uur Benelux tijd op 22 juni
- Dongfeng Race Team – 595,6 nautische mijlen tot finish
- MAPFRE – 1,6 nautische mijlen tot leider
- Vestas 11th Hour Racing – 7,9 nautische mijlen tot leider
- team AkzoNobel – 21 nautische mijlen tot leider
- Team Brunel – 21,1 nautische mijlen tot leider
- SHK / Scallywag – 24,9 nautische mijlen tot leider
- Turn the Tide on Plastic – 25,2 nautische mijlen tot leider
Volvo Ocean Race Overall klassement na 10 etappes
- MAPFRE – 65 punten
- Team Brunel – 65 punten
- Dongfeng Race Team – 64 punten*
- team AkzoNobel – 53 punten
- Vestas 11th Hour Racing – 38 punten
- SHK / Scallywag – 30 punten
- Turn the Tide on Plastic – 29 punten
* Een extra punt wordt toegekend aan het team met de beste, gezeilde tijd aan het einde van de race in Den Haag. Momenteel zou Dongfeng dat bonuspunt winnen.