Het IRC Europees Kampioenschap heeft de traditie dat kleinere boten winnen. In Cork in 2016 was de allereerste IRC Europees Kampioen Paul Gibbons en zijn Quarter Tonner Anchor Challenge die won, het jaar daarop in Marseille was de JPK 10.10 Expresso 2 van Guy Claeys de winnaar in IRC 4.
IRC 3
Zou de zevende titel in het IRC Europees Kampioenschap dit jaar gaan naar Alain Rousseau en zijn grotendeels Franse bemanning op Picsou? Het is de kleinste boot van de 39 boten die hier tijdens Damen Breskens Sailing Weekend strijden om de titel. De Dehler 29 onder Belgische vlag had gisteren een daverende dag en was de enige boot die drie paaltjes liet noteren. Hierdoor gaan ze de laatste dag in met de grootste marge in de drie klassen.
De Belgische boot staat echter slechts vijf punten voor op de X-362 Sport Extra Djinn van Michel Dorsman, de uitblinker van gisteren, die op zijn beurt slechts één punt voor staat op de HOD35 Zarafa van Iwan Vermeirsch, terwijl de A-31 CSI Rakker van Kees Keetel ook nog in de running is.
Net als gisteren had Menno Vercouteren drie races uitgezet – twee windward-leewards en een rondje om de boeien. Als gevolg daarvan is er één discard van kracht geworden. De wind kwam opnieuw uit het noorden, maar startte met ongeveer 9-10 knopen en draaide naar het noordoosten, richting de hoge tienden.
IRC 1
Gisteravond werd de diskwalificatie van Van Uden-ROST ongedaan gemaakt door de internationale jury. De diskwalificatie was het gevolg van een incident op de startlijn in de niet-aftrekbare, dubbele punten scorende medium kustrace van donderdag. Na de heropening van het protest werd de diskwalificatie deze keer toegekend aan de INO XXX van James Neville.
Door de tenietdoening van de diskwalificatie staat Van-Uden ROST weer terug op de tweede plaats in het algemeen klassement, slechts één punt achter de onberispelijke Moana, de Beneteau First 47.7 van de familie Goubau, die aan de leiding staat in IRC 1.
Van Uden, die wordt gezeild door een jonge bemanning van het Rotterdam Offshore Sailing Team, noteerde gisteren een 2-10-1. “We kwamen van het water en we vonden dat we elke race heel goed gezeild hebben,” zei schipper, Ocean Race veteraan Gerd-Jan Poortman.De tweede race van vandaag kunnen ze weggooien. Die werd veroorzaakt toen ze een windshift van 30° te verduren kregen.
Volgens Poortman was het vandaag een hele uitdaging om te starten. De 1,5-2 knopen sterke stroming trok de vloot naar de wedstrijdcomité boot. “We besloten op veilig te spelen. We hebben geluk dat we de snelste boot zijn en aan lijzijde konden starten om niet te veel in de kluts te komen. Er is veel getij en een heleboel zandbanken en de wind buigt om het land. Maar het was een goede dag – zonnebrandcrème, korte broeken, T-shirts, enz.”
IRC 2
In IRC 2 kwam vandaag een andere boot dicht in de buurt van een perfecte scoreline. Hier in de middengroep kunnen we gerust stellen dat de J/109’s domineren. Maar verrassend genoeg was de sterspeler vandaag niet de Joule van Arjen van Leeuwen, die bovenaan het klassement in de klasse blijft staan, noch de iets lager geklasseerde Jukebox van John Smart, nu derde overall, maar het Royal Navy Sailing Team op hun zusterschip Jolly Jack Tar. De Britse bemanning, onder leiding van Mark Flanagan, Rear Commodore (Offshore) van de Royal Naval Sailing Association (RNSA), scoorde vandaag een 1-1-3, wat hen naar de tweede plaats brengt, op slechts drie punten van de leiding, en waardoor het IRC 2 podium voor de laatste dag een volledig J/109 aangelegenheid wordt (inclusief twee Britse teams).
“Het ging goed vandaag. We komen langzaam samen als een team, en dat is goed”, aldus Flanagan. “We leren elkaars sterke en zwakke punten en we worden beter naarmate het evenement vordert in plaats van slechter!” Jolly Jack Tar wisselt tijdens evenementen van bemanning. Ze hebben een pool van ongeveer 500 mensen waaruit ze kunnen kiezen, afhankelijk van hun beschikbaarheid. “Hier hebben we waarschijnlijk één van onze beste teams, wat echt goed is.” De Jolly Jack Tar heeft een druk leven – dit jaar alleen al is ze, naast haar deelname aan de RORC offshore series, naar de Cork Week geweest en naar de West Highland Week.
Ze kozen ervoor om naar het IRC Europees Kampioenschap in Breskens te komen voor de ervaring. “Het klonk echt goed. Het is een Europees kampioenschap – het brengt ons naar een hoger niveau, zodat we onze zeilers kunnen ontwikkelen. Plus we waren nog niet eerder in Nederland geweest!” Over hun succes vandaag voegde Flanagan toe: “De starts zijn echt belangrijk op dit evenement. Als je dàt kunt, kun je upwind een vrij spoor krijgen en ga je winnen en we zijn erin geslaagd om vrije wind te krijgen.”
Vandaag, na nog twee races en een tweede discard, zal beslist worden wie de beste boot wordt en wie gekroond wordt tot IRC Europees Kampioen.