Video – Op zaterdagavond 20 maart om 21u40:45 plaatselijke tijd heeft de maxi trimaran Groupama 3 de finishlijn aan het Frans-Bretoense eiland Ouessant overschreden. Schipper Frank Cammas en zijn dreamteam van 9 hadden voor de non stop wereldomzeiling welgeteld 48 dagen 7 uren 44 minuten en 52 seconden nodig. Een verbetering van het vorige record op naam van Orange 2 met 2 dagen 8 uren en 52 minuten. Een overzicht van de tweede wedstrijdhelft vind je bij meer lezen.
Na een ultrasnelle oversteek van de Indische Oceaan, in een nieuwe recordtijd van 8 dagen 17 uren en 39 minuten, leek Groupama 3 definitief te zijn vertrokken. Van aan de zuidelijke punt van Tasmanië kon de maxi trimaran rond de 53ste zuidelijke breedtegraad blijven stomen, waardoor de afstand tot aan Kaap Hoorn relatief kort zou gaan worden. Op dag 28 was hun virtuele voorsprong al opgelopen tot meer dan 500 zeemijlen, maar…
Een krachtige stormdepressie zat hen op de hielen en noodzaakte Frank Cammas en de zijnen om een meer noordoostelijke route te volgen, een omweg en dus tijdsverlies. Na het uitwijkmanoeuvre kon opnieuw rechtstreeks koers gezet worden naar Drake Passage, de aanloop naar Kaap Hoorn. Deze beruchte rotspunt werd gerond op 4 maart, na 32 dagen op zee, om 18u30 UTC. Groupama 3 had in 8 dagen 19 uren en 7 minuten bijna 5000 zeemijlen afgelegd in de Stille Oceaan. Net geen vol uur te lang om de snelste oversteek van de grootste oceaan te verwezenlijken.
De voorsprong was ondertussen geslonken tot 175 zeemijlen, maar wat voor hen lag was nog veel erger, een zone met heel weinig wind op de neus en nog 7000 zeemijlen te gaan. Net hier had destijds Orange 2 een heel snelle klim richting evenaar in iets meer dan 8 dagen. Na het ronden van Kaap Hoorn nam voor Groupama 3 de wind af en draaide daarbij ook nog eens naar het noorden. In een 20 knopen sterke noordwester werd een lange slag naar het noordoosten gemaakt, op de rand van een groot hoogluchtdrukgebied dat de weg naar de evenaar blokkeert. Na 35 wedstrijddagen veranderde de voorsprong alweer in een achterstand, maar kon de koers eindelijk naar pal noord verlegd worden.
Toen de ‘normale’ passaatwinden eindelijk bereikt werden telden ze een virtuele achterstand van net geen 500 zeemijlen, maar de VMG aan boord de maxi trimaran ging wel weer de hoogte in. Op zondag 14 maart werd na 41 dagen 21 uren en 9 minuten de evenaar bereikt. Een achterstand op Orange 2 van ruim een dag. Maar de passaatwinden op het noordelijk halfrond beloofden krachtig te zijn. De resterende 3350 zeemijlen moesten in 8 dagen en 19 uren afgelegd worden, wat overeen komt met een gemiddelde snelheid van net geen 16 knopen.
De passage van de doldrums verliep zonder problemen, daar waar Orange 2 heel veel oponthoud kende. Op de hoogte van de Kaapverdische Eilanden hadden Frank Cammas en de zijnen hun virtuele achterstand alweer goed gemaakt en lieten ze Orange 2 als het ware ter plaatse. Een stabiele 20 knopen sterke zuidwester zou hen volgens de meteorologen vergezellen tot aan de finish. Aan de Azoren had de groene trimaran 2 en een halve dag voorsprong bijeen gezeild, goed voor zowat 700 zeemijlen.
Na het laveren doorheen de eilanden van de Azoren was het laatste obstakel gepasseerd en was het linea recta voor Groupama 3. De zuidwester shifte naar noordwest en zakte in tot 10 knopen, maar een laatste depressie was al aangekondigd zodat de snelheidsmeter van de maxi trimaran al gauw weer richting 30 knopen klokte en haar voorsprong nog verder kon uitbouwen. Daarna werd de vuurtoren van Créac’h gepasseerd, een verbetering van de tijd van Orange 2 met een virtuele voorsprong van 500 zeemijlen, indrukwekkend!
De omzeiling van onze blauwe planeet zit er op voor Frank Cammas en zijn crew van 9. De Jules Verne Trofee kan een nieuwe besttijd in haar tabellen noteren. 48 dagen 7 uren 44 minuten 52 seconden zou wel eens een tijdje bovenaan die tabellen kunnen blijven staan.
De bemanning van Groupama 3:
• Franck Cammas, Watch leader – helmsman, skipper
• Fred Le Peutrec, Watch leader – helmsman, operational head of Groupama 3
• Stève Ravussin, Watch leader – helmsman
• Lionel Lemonchois, Helmsman
• Thomas Coville, Helmsman
• Loic Le Mignon, Helmsman
• Ronan Le Goff, Bowman (No.1)
• Bruno Jeanjean, Bowman (No.1)
• Jacques Caraës, Bowman (No.1)
• Stan Honey, Navigator
• Aan land: Sylvain Mondon, meteoroloog (Meteo France)
www.cammas-groupama.com
Over de Jules Verne Trophy
De Jules Verne Trofee is een prijs voor het schip dat als snelste rond de wereld vaart, zonder te stoppen. De trofee is vernoemd naar de Franse auteur Jules Verne en verwijst naar zijn boek “De reis om de wereld in tachtig dagen”. Bruno Peyron werd in 1994 de eerste houder van de trofee door de reis in minder dan tachtig dagen (79 dagen, 6 uren, 15 minuten en 56 seconden) te maken. (DCM)