Frank Cammas leidt het Groupama team als eerste rond Kaap Hoorn. Maar op slechts 12,4 zeemijl daarachter zeilt Kenny Read en laat ook hij samen met zijn Puma Team de Zuidelijke oceaan achter hen. Voor hen ligt een zeer deftig tactisch spel met de sterke stromingen van Le Maire Strait tussen Staten Island and Tierra del Fuego, welke beide schepen momenteel niet in de rug hebben. Op minder dan 200 zeemijl achter de leiders gaat ook Telefónica rond de Hoorn. En Abu Dhabi moet een noodstop doen om werken aan de romp uit te voeren.
Volvo Shore Crew Race?
Telefónica heeft haar strategie wat aangepast, en in plaats van Ushuaia zullen ze een pitstop op Kaap Hoorn zelf maken. In de lei van Maxwell Cove wat deel uitmaakt van Isla Wollaston (aan de Atlantische kant van Kaap Hoorn) zullen de nodige werken worden uitgevoerd. Op deze manier wordt er een 100 zeemijl minder omweg gemaakt. De shore crew heeft Port Williams al verlaten op een werkboot van 50voet. Volgens de regels moet Telefónica dan 12u wachten alvorens verder te varen.
Abu Dhabi heeft in mid-ocean de boot even stilgelegd en een reparatie aan de buik van de romp uitgevoerd. Blijkbaar was daar een delaminatie probleemp opgetreden. Tiens? Dat zijn we nu bij de andere boten nog niet tegen gekomen… Volgens mij blijft enkel Puma tot nu bespaard van delaminatie.
Er werd een plaat aan de binnenkant van de boot bevestigd en vast gezet met 30 bouten. Justin Slatery hing buitenboord met een val om de moeren te borgen terwijl het schip bijgedraaid lag.
www.volvooceanrace.com