De Ocean Race 2023 wordt een showcase voor de nieuwste Imoca-jachten. Vier van de vijf teams starten met de nieuwste ontwikkelingen in de klasse. Behalve Team Europe, een ontwerp uit 2015. Zij loopt twee ontwikkelingsstadia achter maar toch biedt het team rond schipper Benjamin Dutreux een solide basis voor de wereldrace.
Tijdens de Route du Rhum kon de 32-jarige Fransman zich handhaven op de achtste plaats. Hij gaat daarom vol vertrouwen naar Alicante nadat het jacht rond de jaarwisseling in Barcelona nog een algehele revisie onderging.
“We hebben het jacht volledig gedemonteerd, alle onderdelen afzonderlijk gecontroleerd, opgemeten en weer gemonteerd, zodat het in alle opzichten voldoet aan de Ocean Race en de IMOCA-regels. Er viel weinig te repareren, maar er waren krassen op het roer, de kiel en de vleugels door drijvende voorwerpen tijdens de Atlantische oversteek in november. Het technische team heeft in drie weken tijd sterk werk geleverd,” meldt Dutreux nadat het jacht bij Nautor Swan in Badalona was afgesteld voor de race. Met een frisse outfit voor The Ocean Race ging het jacht voor de jaarwisseling weer het water in.
Terugkijkend op de Route du Rhum geeft Benjamin Dutreux veel vertrouwen in zijn jacht: “Ik ben erg blij met de race. We hebben samen met het team geweldig werk geleverd om de Route du Rhum te varen en ons parallel voor te bereiden op The Ocean Race. Het eerste deel van de Route du Rhum was niet gemakkelijk in lichte upwind condities, maar offshore ging het goed voor mij. Het snelheidspotentieel van de boot en de beweegbare hoeken brachten me terug naar de kop van de vloot.” Met een voorbereidingstijd van slechts zes maanden en het feit dat er alleen jachten van de nieuwste generatie voor de voormalige “Hugo Boss 6″ lagen, was de achtste plaats een zeer goed resultaat,” aldus Dutreux.
De Route du Rhum liet ook een glimp zien van het potentieel van de nieuwe jachten: “De nieuwe boten zijn duidelijk lichter en hebben kleine ontwerpvoordelen. Ze zullen waarschijnlijk een voordeel hebben bij lichte wind en upwind,” volgens Dutreux. Hij ziet de favoriet in het speciaal voor The Ocean Race ontworpen jacht van “11th Hour Racing”: “Het Verdier-ontwerp van 2021 zal waarschijnlijk de meest veelzijdige boot zijn voor de verschillende omstandigheden. Maar de andere ontwerpen zagen er tijdens de Route du Rhum ook heel snel uit.”
De schipper van GUYOT environnement – Team Europe ziet zijn eigen voordelen in de beproefde boot, die al zeer succesvol een Vendée Globe heeft gevaren: “In zware omstandigheden, die we zeker zullen hebben in de Zuidelijke Oceaan, zal de boot zijn sterke punten kunnen uitspelen. Ik hoop dus dat we goed kunnen scoren op de derde etappe van Kaapstad naar Itajaí en op de vijfde over de Atlantische Oceaan van Newport naar Aarhus.”
Hij kijkt met spanning uit naar de manier waarop het jacht zal worden gezeild met bemanning in plaats van solo tot nu toe: “We kunnen de boot nu naar 95 procent van zijn prestatiepotentieel duwen. In je eentje lukt dat maar voor 80 procent. Het hogere gewicht van de bemanning zal echter een merkbare impact hebben.” Volgens Benjamin Dutreux zal er tijdens de zes maanden durende race nauwelijks rust zijn voor bemanning en boot: “We zullen hard pushen en de hele tijd op maximale prestaties zeilen.”