Donderdag zit ik vol enthousiasme te wachten tot de eerste deelnemers op de steiger aantreden en de lege boxen zich langzaam vullen met deelnemende schepen. Het is een bonte verzameling van groot tot klein. Namen als Batfisch, Firestorm, Blizzars of Uz, Windsprint en Stinkfoot spreken tot menig verbeelding. Maar ook CrazyD, Playstation III, Hemels van der Hart en Pendragon zijn namen met een verhaal. Het veld is divers evenals de shippers en hun bemanning.
Na het pallaver op vrijdag morgen 7.30 is het dan zover, de zon word langzaam wakker, de schepen maken zich klaar, boeien worden uitgelegd en het startschip gaat bepakt met een keur aan vlaggen voor de startprocedure richting de Baloeran.
Voor de meesten een aardige start, een paar zoeken nog een beetje het ritme en richting.
Maar dan is het hele veld vertrokken richting de bovenboei en na het ronden daarvan gaan al meteen de kleurrijke genakers omhoog. Eentje is zo enthousiast aan het varen dat ie niet in de gaten heeft dat de genaker op zijn kant hangt. Misschien had ie het wel in de gaten maar dacht ie ‘gewoon doorvaren en doen alsof het zo hoort’.
De wind is gunstig (4bft) en stabiel, temperatuur is al even aangenaam, geen klagen op dat front dus.
Het veld gekleurde zeiltjes verandert in een bosje kleine grijze stipjes en is het wachten voor het walteam begonnen.
De meeste boten hebben wel AIS (niet allemaal), maar als je ‘Marine Traffic’ moet geloven varen er slechts 4 boten . Het gros (nee niet 144), hebben dit technische snufje om tactische redenen uit gezet. Stel je voor dat iemand weet waar ze varen?! Dat betekent dat de organisatie op de ouderwetse manier de schepen moet volgen……….. zijnde blind vertrouwen en logisch nadenken.
De organisatie houd rekening met een vaartijd van zo’n 12-14 uur voor de snelste groep. Dus zal de kopgroep zich naar verwachting rond 22 uur melden.
Met dit in het achterhoofd gaan de organisatoren de planning van de dag invullen. Alles doorlopen voor de finish, startschip opruimen, startboeien binnen halen en uitzetten voor de finisch, laatste checks voor het walprogramma van de zaterdag etc etc. Kortom nog even door en dan lekker eten en afwachten.
Rond 15.00 word de wedstrijdleiding opgeschrikt door een deelnemer die terugkeert in de haven. Door materiele schade blijkt de Spiky (mini) genoodzaakt om terug te keren. De bemanning maakt het goed, maar is teleurgesteld…. begrijpelijk.
Het wachten op de vloot duurt korter dan verwacht. Het eerste schip komt al een kleine 2 uur eerder dan gepland tussen binnenpier in stuiteren, het is de Playstation III, de enige die finisht bij daglicht. Een knap uurtje later finisht de Hemels van der Hart en kort daarop de gevolgd door de Batfish. Vanaf 00.00 uur druppelt ‘peloton’ zeiltje voor zeiltje en lampje voor lampje binnen.
Door de mooie nacht zijn de navigatielichten al van ver te zien, maar om 02.15 is zijn de dansende rode boordlampjes ‘op’ en is het wachten op het laatste schip….. de Pendragon, maar is uiteindelijk 03.30 veilig weer terug.
Iedereen moe maar voldaan de kooi in en uitrusten voor het walprogramma dat voor de volgende dag de firma Tuned is georganiseerd.
Hilarisch walprogramma
Dan breekt het walprogramma aan …’de optimistenrace’. Een race die in tegenstelling tot de 100 mijls, helemaal NIET aan regels gebonden is. Er is eigenlijk maar één grondregel, ALLES is geoorloofd om te winnen.
En dat lijkt een regel die iedereen heel gemakkelijk kan onthouden.
Boeien worden overvaren (waarom ronden, want dat duurt te lang), en lijkt ‘bakboord ronden’ ineens verdacht veel op ‘ stuurboord ronden’, elkaars roertjes jatten en elkaar dwars zitten, vooral veel dwars zitten totdat iemand ondersteboven in de plomp beland.
Onze verslaggever Sander Bakker laat geen gelegenheid onbenut om de deelnemers op hun mindere kwaliteiten te wijzen. Onaardig?? Nee hoor, in dit team maakt een emmer met koude drankjes en een paar zakken chips echt een hoop goed, zo niet alles!. Het weer speelt ook erg mee wat het toch allemaal net iets aangenamer maakt.
Dan is het eindelijk 16.00; de langverwachte prijsuitreiking. Niet alleen voor de 100 mijls, maar ook voor de winnaars van de Shorthanded Competitie 2014.
Er lijkt maar geen einde te komen aan de stapels prijzen en hilarische toelichting van Sander op óf de prijs, óf de winnaar ervan.
De deelnemers die zich winnaar in de ORC klasse mogen noemen van de 100 mijls zijn:
1. Hemels van der Hart
2. Jam Session
3. Blizzard of Uz
De volledige 100 Mijl uitslag in de bijlage onderaan dit bericht.