Op de eigenzinnige manier die we van hem gewoon zijn beschrijft BrunoB zijn ervaringen vanuit de kuip van de X-Appeal tijdens de Schelderegatta. Lees en lach mee.
Ik heb altijd gezegd hoe minder wind, hoe sneller we varen.
Snelheid X-APPEAL = P²/W
Hierin is P uiteraard een geheime factor en W de wind.
Zaterdag is bewezen dat deze vergelijking niet opgaat als W “0” wordt. De snelheid zou dan asymptotisch de hoogte in moeten gaan. Iets wat we zaterdag niet echt ervaren hebben.
Nu is dat geen probleem want er zijn een hele hoop natuurkundige vergelijkingen die als een paal boven water staan tot er iets “0” wordt. Delen door nul dus- om het simpel te houden, of als m “0” wordt in E=mc² dan ben je ook nog niet aan de nieuw patatten.
Op een zeilboot zijn de gevolgen gelukkig minder catastrofaal.
Waar wil ik eigenlijk naartoe?
Dat het zaterdag een onverbeterlijke drijfpartij was! Wij zijn zo ongeveer ter hoogte van Kallo op feëerieke wijze Andiamo voorbij gegaan. Niks bewoog: wij niet, de zeilen niet, de wind niet, Andiamo niet. Alleen het water.
Over de lange rivier schoof X-Appeal naar Antwerpen.
Langs het hoogriet, langs het laagwei schoven Andiamo, X-Appeal en de rest van de meute met de schuivende zon gedwee naar Antwerpen (Elvis Presley).
- De kleine boten hebben gewonnen!
- Hebben de kleine boten eigenlijk wel gewonnen?
- Of hebben de eerste starters gewonnen?
Wij zitten in het midden want we zijn niet klein en we zijn niet groot en we startten niet eerst en we startten niet laatst en dat is niet eerlijk…Oh nee!
Er was dus eigenlijk niks “eerlijk” aan de uitslag te bespeuren. Meestal is dat rede tot hoog oplopende discussies. Zaterdag kon niemand het wat schelen.
Is dat erg? Neen!
Hebben we de Fiat gewonnen? Ook al niet!
Is dat dan erg? Al evenmin! Ik heb tenslotte niet gestudeerd voor landmeter dus ik vind dat ik geen 3 jaar moet rondrijden in een wagen die het tegendeel beweert!
Hebben we ons gejeund? Joaje!
En Piet Huysentruyt, wat hebben we geleerd?
- Bij sommige windsnelheden geeft een spi – opgevouwen in het vooronder- evenveel voortstuwing als een in de mast gehesen exemplaar. Hier moet nog verder onderzoek naar gevoerd worden.
- Stroom gaat van plus naar min, wind niet. Niet alles kan van plus naar min gaan natuurlijk anders schiet er op den duur aan “plus” niks meer over en weten ze aan de min-kant niet meer waar kruipen.
Kom je daar een enorme ondefinieerbare hoop rommel tegen –ik zeg maar wat- op Linkeroever, vraag je hoe komt dat daar, oh, das de “min”…
Zulke zaken kunnen dus niet natuurlijk. Waar de wind dan wel naartoe ging zaterdag, daar moet ook nog verder onderzoek naar gevoerd worden.
- Ondanks de omstandigheden zijn grote Italiaanse jachten erg onderhevig aan pech. Dat alleen al is een troost dat ik die Italiaanse wagen niet gewonnen heb! Ik had vroeger een Alfa 2.4TD. Niks dan last mee gehad. Daar had ik elk jaar de pechprijs mee kunnen winnen.
Nu hoop ik maar dat de winnaar van de pechprijs echt pech heeft gehad, hoewel ik natuurlijk niemand pech toewens.
Een haai (of Suarez) die uw roer eraf bijt, dat is pech. Een boei missen, dat is dom.
Voortgaande op de meest recente haaien-telling op de Westerschelde is dus de kans groot dat het meestal een prijs is voor de minder oplettende zeiler zullen we maar zeggen.
Ik kan dit met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid beweren voortgaande op de meest recente Suarez-telling in Brazilië.
Ik kan toch niet nalaten een minpuntje te vermelden betreffende de organisatie:
Ik vond de communicatie betreffende de mogelijkheid om toch met de wagen naar Wemeldinge te komen en gebruik te maken van de wagenshuttle naar Antwerpen alles behalve duidelijk!
Dat kan beter Harry…