In de IRC 2 is de Salona 34 van Team van Vuuren nieuw. Schipper van Vuuren zegt: “Onder deze omstandigheden kennen we de bootsnelheid aan de wind nog niet optimaal. Tijdens de eerste race hebben we veel geleerd en hierdoor ging de tweede race een stuk beter.” Dit leverde team Van Vuuren die wedstrijd een derde plek op. De Rebbons van Teun van Liebergen werd verrassend eerste. Van Liebergen: “We zijn sowieso trots, omdat we voor het eerst line honours hebben gehaald.” De eerste race ging er echter iets mis: “De spi ging te laat omlaag, waardoor de FRD-Xperience voorbij kwam.” Een matige tweede start wisten ze goed te maken. Van Liebergen: “We lagen op de tweede lijn, maar gingen gelijk overstag en kwamen met vrije wind weg.” Verder hebben ze voor de wind veel vooruitgang geboekt: “Tot vorig jaar voeren we met een gennaker en moesten we grote hoeken maken waarbij we de rest van de vloot kwijt raakten. Nu we een spinnaker op hebben staan, kunnen we de boel voor blijven.
NK FD en EK International 14
Voor de International 14 is de Delta Lloyd North Sea Regatta het Europees Kampioenschap. In een vloot van enkel Britse en Duitse boten verdeelden de Britten de eerste plaatsen. Alister Richardson wist met zijn bemanning Daniel Johnson het eerste paaltje te pakken: “We waren eerste bij de bovenboei, dus hoefden we alleen nog te verdedigen.” De winst ging in de tweede race naar Tom Heywood en Ed Clay: “Het was geweldig. De wind was niet te draaierig en niet te vlagerig. Alleen de boeien zijn soms moeilijk te vinden.” Samen met team Richardson/Johnson liepen ze ver vooruit, totdat hun tegenstanders omsloegen. Richardson: “Er ging iets mis bij het gijpen.” Zo kon Heywood er met de winst vandoor gaan. De topteams in de International 14 werken er constant aan hun boot te verbeteren. Richardson: “We hebben de roeren aangepast, pbo-rigging aangebracht en het zwaard verstelbaar gemaakt, zodat je minder verlijert.
In de Flying Dutchmen maken de teams Kramer/Geelkerken, Wijgers/Kamphuis en Van der Pol/Van der Pol het elkaar heel moeilijk het klassenkampioenschap te winnen. Na twee races hadden alle drie de teams vier punten. Harold Wijgers won de eerste wedstrijd: “Omdat de boei zo moeilijk te vinden was, voeren we als enige naar de goede boei. Die positie hebben we vastgehouden.” De tweede race moest hij twee concurrenten voor laten gaan. Wijgers: “Bij een overstagmanoeuvre bleef de schoot in de klem haken. Hierdoor lagen we bijna om en dat kostte zo’n 30 tot 40 meter.” Ook hier bleek dat het varen op stroming verraderlijk kan zijn. Wijgers: “We hebben de bovenboei een stukje overzeild. Dat is beter dan dat je er tegenaan geduwd wordt, maar het zijn dure meters.”
Catamarans: Tweede op ervaring
Vanaf het strand voeren de catamarans hun eerste wedstrijden. Morgen zullen er nog vijf tot tien bij komen. Mischa Heemskerk ging met zijn bemanning Bastiaan Tentij overtuigend aan de leiding, gevolgd door Gerard Loos en Pieter van Ruitenburg in de Hobie Tiger. Loos: “Met deze hoeveelheid wind ben ik toch een van de masters. Bovendien vaar ik al 40 jaar, dus dan weet je ook goed hoe je op de stroming moet varen.” Morgen sluit zich nog een aantal toppers bij de vloot aan. Loos: “Dan hebben wij het voordeel al een dag onder deze omstandigheden gevaren te hebben.” De wedstrijden van vandaag tellen voor de catamarans niet mee voor het eindklassement.
Meer North Sea Regatta nieuws.
Alle uitslagen op www.nsr.nl
Foto’s: Richard de Jonge
Tekst: Jacqueline Laumans