De Royal Ocean Racing Club (RORC) heeft afgelopen zondag op haar thuisbasis in Cowes een bijzonder moment gevierd met de doop van ‘Ino Noir’, één van de nieuwe favorieten voor de 50ste Rolex Fastnet Race in juli. Deze indrukwekkende karmijnrode (Aston Martin kenners noemen dit Liquid Crimson) 45-voet monohull zal ongetwijfeld de blikken vangen tijdens de komende zeilraces.

‘Ino Noir’ draagt de onmiskenbare signatuur van haar makers: de kenmerkende lijnen en snelheid van ontwerper Shaun Carkeek, de performance, stijl en kleuren van James Neville – de eigenaar en Commodore van de RORC – en het oog voor detail en de afwerking van scheepsbouwer Jason Carrington. Neville zal in stijl van land naar zee kunnen bewegen, want ‘Ino Noir’ is zorgvuldig afgestemd op de kleuren van zijn Aston Martin DB11 AMR.

“Een boot als ‘Ino Noir’ is alleen mogelijk dankzij een diepe en hechte samenwerking. Het is een bewijs van de toewijding, capaciteiten en ruimdenkendheid van James en zijn crew, de bouwers bij Carrington en ons ontwerpteam. ‘Ino Noir’ is een arbeid van liefde en laat zien wat we in drie decennia aan design hebben geleerd,” zei Shaun Carkeek, de oprichter van Carkeek Design Partners. “We streven ernaar om kampioensboten te leveren en proberen altijd de grenzen te verleggen en te innoveren. We garanderen al onze klanten een state-of-the-art jacht.”

Het is Neville’s bedoeling dat ‘Ino Noir’ voortbouwt op het succes van zijn iets kortere HH42, ‘Ino XXX’, die tweede werd in de IRC Overall van de Fastnet Race 2021. Hoewel hij als Commodore van de RORC graag de 50ste editie van de tweejaarlijkse 690-mijl Fastnet Race zou willen winnen, is de boot ontworpen om te concurreren in een groeiend aantal 600-mijl offshore racecircuits.

‘Mijn dochter bedacht de naam ‘Ino’ toen ze oude geschiedenis studeerde (de Griekse godin Ino wordt soms ‘Koningin van de Zee’ genoemd) en ik kocht de Corby 36. Ik voegde ‘Noir’ toe om te spelen met de kleur overeenkomst met Pinot Noir”, zei Neville.
Scheepsbouwer Jason Carrington was trots deel uit te maken van de creatie van ‘Ino Noir’.
“Het was zoals altijd een echt genoegen om samen te werken met het Carkeek kantoor en het Ino team. ‘Ino Noir’ was een speciaal project voor ons en we bedanken James voor de kans om zijn visie te bouwen.”
‘Ino Noir’ is de nieuwste aanwinst in het portfolio van Carkeek Design Partners, dat momenteel werkt aan een reeks nieuwe projecten, van racejachten tot superjachten, in aanloop naar het drukke zomerseizoen van 2023 en daarna.

Boot Specificaties:
‘Ino Noir’ is gericht op kust/offshore zeilraces maar heeft ook een sterke inshore capaciteit. Het zeiljacht heeft in totaal 15.000 bouwuren gekost en heeft kenmerkende Carkeek-features zoals een sterk afgeschuind voordek, omgekeerde boeg, dubbele roeren, stuurwielbesturing en een waterballasttank.
Technische Details:
- LOA: 13,7 meter
- Waterverplaatsing: 5,0 ton
- Diepgang: 3,3m
- Breedte: 4,3m
- Waterballast: 480kg
- IRC Rating: 1.335
- Zeiloppervlakte: grootzeil 80m², genua 55m², spi 230m²
- Achtersectie vorm: Chined voor offshore
- Boeg: Verhoogd profiel voor skimming*, voller dan Rán
- Achtersteven: Overhang voor offshore
- Midden-sectie: Topside shape fullness voor max RM bij 23 graden helling
- Waterlijn breedte: Geoptimaliseerd voor all-round performance

* skimming verwijst naar de actie waarbij een boot bij hoge snelheden over het wateroppervlak “scheert” of “glijdt”. Dit wordt meestal bereikt wanneer de rompvorm van de boot zodanig is ontworpen dat het de weerstand vermindert en efficiënter door het water beweegt.