Team Brunel met schipper Bouwe Bekking (NED) wacht de komende 48 uur een spannende climax van de bewogen tweede etappe van de Volvo Ocean Race 2014-15. Hoewel de Nederlandse boot nog altijd aan kop zeilt maken ook Dongfeng Race Team (Charles Caudrelier/FRA) en Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) kans op de zege. De afstand tot de Chinese boot bedraagt slechts 2,6 zeemijl en tot Abu Dhabi Ocean Racing intussen maar 8 zeemijl.
Er is veel gebeurd sinds dat op 19 november voor de Zuid-Afrikaanse kust van Kaapstad het startschot klonk en de boten in 40 knopen wind weg stoven. Met de waarschuwing voor een mogelijke, tropische cycloon in het achterhoofd.
Ze gingen op de Zuidelijke Oceaan aan de ijsbergen voorbij en ontweken later een tropische depressie. Deze week lieten ze de ‘exclusion zone’ op de Indische Oceaan achter zich, die de vloot moest beschermen tegen mogelijke piratenaanvallen. Alleen Team Vestas Wind bereikte dit punt niet. De Deense boot van de Australische schipper Chris Nicholson en de Nederlandse navigator Wouter Verbraak liep in de nacht van 29 november op het rif. Dat gebeurde 430 zeemijl ten noordoosten van Mauritius, waarmee verdere deelname aan deze etappe en de komende paar eindigde. Als het lukt om terug te keren tijdens deze editie, zal dat pas in een later stadium het geval zijn.
Close finish met exclusion zone
De overige zes Volvo Ocean 65’s konden zonder grote incidenten verder racen richting Abu Dhabi. Met minder dan 350 zeemijl voor de boeg is de wedstrijd geenszins beslist. Nooit eerder in de 41-jarige geschiedenis van deze race zeilde de vloot door de Straat van Hormuz. In 2011 arriveerden de boten per containerschip als maatregel tegen piraterij. Voor die tijd kwam de race niet in deze hoek van de wereld.
Dit keer wel en dat betekent dat de bemanningen continu hun hoofd erbij moeten houden. Deze Straat staat bekend als één van de drukste vaarwegen ter wereld. Dagelijks vaart een groot aantal mega tankers heen en weer: 14 in en 14 uit. Een exclusion zone, de ‘traffic Separation Scheme’, moet de vloot vrij houden van de allergrootste transportschepen.
Verder is dit vaarwater berucht om de moeilijk te voorspellen wind.