Op donderdag 17 april 2015 kreeg het Spaanse team MAPFRE twee strafpunten van de door ISAF benoemde onafhankelijke jury, onder leiding van Bernard Bonneau (FRA). Deze straf werd toegekend wegens het breken van de regels tijdens de vijfde etappe van de Volvo Ocean Race 2014-15. In afzonderlijke beslissingen deed de jury voor 3 teams belangrijke uitspraken over het gebruik van vervangende zeilen.
Na de bewijsvoering van Race Management en MAPFRE afgelopen woensdag, oordeelde de jury dat het Spaanse team reparaties en aanpassingen aan de romp en een outrigger hadden uitgevoerd zonder de Volvo Ocean 65 Class Authority (VCA) daarvan op de hoogte te brengen. Daarmee brak het de Volvo Ocean 65-klasseregels en de regels van de race (race rules). De Volvo Ocean 65-klasseregels vereisen dat als een team een reparatie noodzakelijk acht, het direct VCA informeert.
Bonneau voegde daaraan toe dat de vijf man sterke jury had besloten dat het werk aan de boot niet was verricht met oog op een betere prestatie van het Spaanse team tijdens de vijfde etappe. Hun tweede plaats blijft staan.
De uitspraak betekent echter dat MAPFRE nu na 5 etappes 20 punten heeft. Daarmee zakken ze van de vierde naar de vijfde plaats overall.
De regeladviseur van het team, Luis Sáenz Mariscal, beargumenteerde eerder tijdens de hoorzitting dat schipper Iker Martínez in beide gevallen met de boeg en de outrigger de versterkingen heeft aangebracht uit angst dat ze waren beschadigd. Sáenz Mariscal zei verder dat de outrigger al vaker tijdens de race was gebroken. Daarnaast hadden ze een knal in de boeg gehoord en daarom waren ze bang voor delaminatie.
Hij zei dat Martínez vreesde dat boot en bemanning in de condities op de Zuidelijke Oceaan gevaar liepen als de maatregelen niet werden getroffen. Sáenz Mariscal gaf aan dat het team niet VCA had geïnformeerd, maar openlijk de videocontent had gedeeld. Daarmee werden de reparaties aan Race Control in het Spaanse Alicante getoond.
Martínez was ook in de editie van 2011-12 schipper, toen de boeg van zijn boot delamineerde en hij genoodzaakt was om in Argentinië reparaties uit te voeren.
Zeilen
In een aparte uitspraak van de ISAF jury kreeg Dongfeng Race Team (Charles Caudrelier/FRA) toestemming om zijn kapotte grootzeil te wisselen voor het pre-race grootzeil. Dit geldt voor zowel de komende Team Vestas Wnd Itajaí In-Port Race als de zesde etappe, die aanstaande zondag 19 april start.
Dongfeng Race Team bracht zijn gehavende boot veilig naar Argentinië toen de masttop brak. Dat gebeurde 200 nautische mijlen voor Kaap Hoorn tijdens de vijfde etappe. Caudrelier legde uit dat hij geen andere keuze had dan in het grootzeil te snijden om verdere schade en potentieel gevaar voor de bemanning te voorkomen.
Gelijksoortige aanvragen van Team SCA (Sam Davies/GBR) en Team Vestas Wind (Chris Nicholson/AUS) werden echter afgewezen. Deze teams wilden respectievelijk hun fractional code zero en J3 vervangen.
De fractional code zero van Team SCA raakte ernstig beschadigd en daardoor onbruikbaar tijdens een klapgijp op de Zuidelijke Oceaan. Het is inmiddels gerepareerd, maar zal volgens schipper Sam Davies opnieuw scheuren zodra ze weer de zee opgaan voor de zesde etappe.
De ‘race rules’ specificeren dat als een boot onherstelbaar beschadigd raakt of een zeil verloren gaat zonder eenzelfde type als reserve te hebben, een team schriftelijk bij de VCA en internationale jury om toestemming mag vragen voor het gebruik van een pre-race zeil van hetzelfde type (code).