Veel speculatie deze week over het al dan niet toelaten van de Mixed Two Person Offshore Keelboat discipline tijdens de Olympische Spelen van 2024 in Parijs.
Toen World Sailing in 2020 feedback kreeg van het Internationaal Olympisch Comité (IOC) over het olympisch programma voor Parijs, keurde het IOC slechts negen van de tien evenementen goed.
Het programma voor 2024 was grondig herzien om te voldoen aan de nieuwe eisen van het IOC, met de introductie van het nieuwe Mixed Two Person Offshore Keelboat Event. Hiermee werd de zeilcompetitie uitgebreid die tot op het heden toebehoorde aan zwaardboten, kleine kielboten en surfplanken op duidelijk afgebakende parcours dichtbij de kustlijn.
Hoewel de Mixed Two Person Offhore Keelboat discipline de belangstelling voor shorthanded zeilen heeft doen toenemen, wil het IOC het evenement toch verder onderzoeken om de belangrijkste vragen rond veiligheid en beveiliging van de atleten goed te kunnen beoordelen. De uiteindelijke beslissing zal uiterlijk op 31 mei 2021 genomen worden.
Risico op piraterij voor de kust van de cote d’azur
Een wel heel bijzondere argumentatie lazen we in Voiles et Voilers. Quanhai Li, de recente Chinese voorzitter van World Sailing wil het Mixed Two Person Offshore Keelboat zeilen niet door laten gaan omdat er risico voor piraterij bestaat voor de kust van de cote d’azur, de Golf van Lyon en de Balearen, en dit wegens gebrek aan maritieme controle.
Het moet gezegd zijn: de ClubRacer redactie heeft de laatste jaren nog geen piraten tegen gekomen in de Golf van Lyon en de Balearen. We beloven alle zeilers dat we er wel naar zullen uitkijken.
Word Sailing moet alternatief klaar hebben
Ondertussen werd World Sailing al gevraagd om een alternatieve zeilsport discipline klaar te hebben voor de 10de medaille tijdens de Olympische Spelen van 2024 in Parijs.
World Sailing CEO David Graham zijn reactie hierop:
“Dit is geen officieel besluit van het IOC, maar eerder een richting om World Sailing te helpen onze 10e medaille veilig te stellen in Parijs 2024, mocht het Offshore evenement niet worden goedgekeurd door de IOC Raad van Bestuur in begin juni.
“Dit is zeer teleurstellend nieuws en we zijn ons ervan bewust dat deze ontsteltenis wijdverspreid zal zijn in onze gemeenschap als het besluit niet onze kant op gaat. Het Mixed Offshore Event is democratisch gekozen door onze leden en blijft ons eerste keuze evenement voor Parijs 2024; we hebben dit duidelijk gemaakt aan het IOC en zullen dit blijven doen. De inhoud van de brief van het IOC is echter consistent met beslissingen die zij in andere sporten hebben genomen.
“Nu is het tijd voor de World Sailing community om zich te verenigen en samen te werken. World Sailing bevindt zich nu in een ongekende positie. We hebben duidelijke richtlijnen van het IOC, en een harde deadline, waarbinnen we het eens moeten worden over voorgestelde alternatieven.”
Niet de eerste keer dat er twijfel is
Het is niet de eerste keer dat de beslissing over de offshore kielboot in twijfel wordt getrokken. Andrew McIrvine, een vooraanstaand offshore zeiler en voormalig Admiral van de Royal Ocean Racing Club (RORC) in Londen vroeg zich in 2020 al af of het de moeite waard is om de verbinding van de offshore wereld met het World Sailing orgaan in stand te houden.
Olympisch campagnes die plannen maken voor 2024, moeten zich nu neerleggen bij het feit dat Parijs een “50/50” kans wordt.
Finn klasse probeert plaats terug te winnen
Meer twijfels komen nu ook omdat de Finn klasse probeert haar Olympische plaats voor 2024 terug te winnen door een innovatieve samenwerking aan te gaan met een voormalige Olympische vrouwen klasse, de Europe dinghy.
Het lijkt erop dat de strijd om de tiende medaille in Parijs 2024 in volle gang is.
Stay tuned.