Van 27 mei tot 4 juni werd de North Sea Regatta gezeild vanuit Scheveningen. De laatste drie dagen werd er voor de inshore zeilwedstrijden in twee startgebieden gevaren met 258 boten in totaal. De zeilers konden genieten van alle zeilomstandigheden: zon, regen, veel wind en geen wind. Uiteindelijk waren er vooral veel blije zeilers behalve natuurlijk diegenen die net naast de prijzen vielen.
Onduidelijke ORC 2 en 3 banen op vrijdag
Vrijdag was voor de mooi-weer zeilers en zeezieken een ideale dag. Een licht windje en veel zon, een prachtige opstart dag voor de regatta. Er moest duidelijk nog even opgestart worden in het ORC veld.
Tijdens de eerste wedstrijd was er veel onduidelijkheid over de baan. Om de klassen te kunnen spreiden werd er een baan 1 en een baan 2 gelegd, waarbij de boeien in baan 2 verderop lagen. Op het startschip werd voor iedere start de baan gecommuniceerd, helaas ging het mis bij de ORC 2 en direct daarop ook bij ORC 3. De helft van de ORC 2 ging al om de eerste boeien heen, terwijl ze naar de volgende boeien moesten. De andere helft ging wel netjes zijn eigen baan om en voeren zo een veel langere wedstrijd. Het gevolg was veel verwarring en daarna natuurlijk protesten.
De onduidelijkheid was er ook bij de wedstrijdleiding en dus werd het wijze besluit genomen om die eerste wedstrijd eruit te gooien. Jammer voor de oplettende zeilers in de klasse die wél de juiste baan voeren. Ook bij de ORC 3 ging het mis, maar hier voer de gehele vloot rustig achter de voorste aan. Hier maakte het dus niets uit en kon de uitslag gewoon meegenomen worden.
Zaterdag was de heftigste dag
Zaterdag was een dag van uitersten, beginnend met veel regen en nauwelijks wind werd er verwacht dat de wedstrijden uitgesteld werden. Dit was niet het geval, alle boten mochten gewoon naar buiten, waarop er daar alsnog een tijd werd gewacht. De regen zorgde ervoor dat er nauwelijks wind overbleef. Uitstel was het gevolg. Uiteindelijk kon er toch gestart worden. Opeens trok de wind enorm hard aan. Het werd even bikkelen voor de zeilers. Hier was niet helemaal op gerekend. Zeilen werden snel gewisseld en tactieken bijgesteld. De rest van de dag bleef de wind aan en konden er nog voldoende wedstrijden gezeild worden voor een volledig klassement.
Op zondag perfect zeilweer met vele extra startprocedures
De afsluitende dag van de North Sea Regatta was er één met perfect zeilweer. Zon, wind en een woelige zee, echt zeezeilen. Voor de kleinere bootjes was het af en toe wat heftig. Het leek wel alsof ze in een wasmachine zaten. De grote boten konden rekenen op een ideale zeildag.
Er werd flink gestreden om de prijzen, de competitie in alle klassen was sterk. De perfecte condities van de laatste dag waren nodig om de echte winnaars van het weekend te kronen.
Dat er flink werd gestreden bleek wel tijdens de startprocedures, er werd hard gevochten om het beste plekje op de lijn. Af en toe was de strijd zo hard dat veel boten te vroeg over de lijn gingen. Meerdere malen werd er een general recall gegeven, ook had de wedstrijdleiding op deze baan moeite met de wind en de banen. Midden in een startprocedure kwam er toch een uitstel vlag te hangen en moest de baan weer wat verlegd worden. Het zorgde voor meer spanning, extra vermoeide zeilers en een goede training voor de startprocedure.
North Sea Regatta kleiner dan andere jaren
De North Sea Regatta 2017 organisatie mag tevreden zijn met deze editie. Hoewel er wat bezuinigd moest worden in de grootte en er een dag minder is gezeild dan andere jaren, deden de weersomstandigheden hun best om er een goede editie van te maken.
De North Sea Regatta winnaars
Klassenkampioenen, Nederlands Kampioenen en zelfs een Wereldkampioen in de J22 zijn gekroond, allemaal zeilers die volgend jaar zeker terugkomen.
Wereldkampioenschap J/22: Nic Bol wint weer!
Zeven jaar nadat Nic Bol de wereldkampioenschappen J/22 ook won, is hij dit jaar na 4 dagen zeilen weer gekroond tot wereldkampioen.
Nic Bol: “Ik wil vooral mijn jonge bemanning bedanken het is goed zeilen met hen. De Noordzee is een moeilijke plek om te zeilen maar het ware prachtige condities, totaal anders dan zeven jaar geleden. Nu zeil ik samen met mijn zoon en twee studenten van de Rotterdamse zeilfederatie. We trainen nog maar sinds november, we gingen voor de titel en we hebben het verdiend.”
Numero Uno wint de North Sea Regatta CUP
De Numero Uno bemanning was al heel de week op overwinningsjacht met niet minder dan twee 3de plekken in de uitslag maar wel 2 UFD’s (diskwalificatie onder regel 30.3, zwartevlagregel) die als aftrekwedstrijden telden. Numero Uno won tevens het Nederlands kampioenschap ORC 3 tijdens de North Sea Regatta.
Erik van Vuuren: “We zijn op de laatste dag de haven uitgevaren met maar één doel: om alles te winnen wat er te winnen valt. Vandaag scoorde we een 1, 2 en een 1. We werkte hard, zeilde slim en hadden veel plezier. Ik wil ook de organisators van het evenement bedanken. Bedankt voor alles.”
John van de Starre wint Nederlands kampioenschap ORC Twohanded
Het leek erop dat de strijd voor het Nederlands kampioenschap ORC Twohanded vooral een strijd was tussen John van de Starre met de Ajeto en Roy Heiner met de Hemels van der hart. Toen Roy Heiner zich terug trok was er geen tegengehouden maar aan dat John van de Starre zich Nederlands kampioen zeilde.
Overzicht van alle North Sea Regatta kampioenen
Class Championship ORC 1 Overall | J22 World Championship 2017 |
Van Uden NED 17001 | Nic Bol NED 1609 |
ORC 1 Inshores | J11 Class Championship |
Elke NED 6169 | Lallekonig SUI 2193 |
Dutch Championship ORC 2 Overall | Dutch Championship ORC TwoHanded |
Jai Lai NED 7439 | John van der Starre NED 9112 |
ORC 2 Inshores | ORC TwoHanded Inshores |
Jack Rabbit NED 6809 | John van der Starre NED 9112 |
Dutch Championship ORC 3 Overall | ORC Sportsboats |
Numero Uno NED 4994 | Erik Wesselman NED 18 |
ORC 3 Inshores | Javelin |
Numero Uno NED 4994 | Willem Slendebroek NED 559 |
Class Championship ORC 4 Overall | Flying Dutchman |
De Ondeugd NED 6252 | Enno Kramer NED 26 |
ORC 4 Inshores | SB20 |
De Ondeugd NED 6252 | Wildling GBR 3310 |
IRC Overall | O-Jolle |
Lady Mariposa GBR 6255N | Thies Bosch NED 665 |
IRC Inshores | Finn |
Lady Mariposa GBR 6255N | Hein van Egmond NED 841 |
IRC 2 Overall | Contender |
Peter de Ridder NED 14884 | Rene Heynen NED 2582 |
IRC 3 Inshores | Efsix |
Peter de Ridder NED 14884 | Jan Ligthart NED 2201 |
Foto’s: Jasper van Staveren