Het Deense bedrijf Octoshape zal de Volvo Ocean Race 2014-15 voorzien van live video streaming. Daardoor kunnen de fans tijdens de In-port races en de starts van de etappes alle actie rechtstreeks volgen op hun apps. Daarnaast kunnen ze op hun mobiele telefoons voor het eerst in de 40-jarige geschiedenis van de race de boten ook live zien aankomen. Op locatie in de racedorpen kan dat via de schermen.
Het multinationale bedrijf is toonaangevend in cloud-gebaseerde streaming technologie en biedt de ideale oplossing voor een race die elf steden over de hele wereld in vijf continenten bezoekt. De service maakt tevens streaming vanuit China mogelijk.
De negen maanden durende race over 38.739 nautische mijlen is het langste, aaneengesloten, professionele sportevenement ter wereld. De live streaming video zal de volgers aan de wal bereiken door middel van multicast- en breedband multiscreen technologieën (multiscreen broadband stream acceleration) direct vanuit de vloot.
De nieuwe raceboten zijn ontworpen met de mediabehoeften in het achterhoofd. Zo moeten de Onboard Reporters dagelijks High-Definition videobeelden van vaste camera’s kunnen leveren. Plus verbeterde audio dankzij state-of-the-art microfoons en een vernieuwde cockpit die meer bescherming biedt tegen de elementen tijdens interviews op zee.
‘De laatste Volvo Ocean Race was goed voor meer dan 8.969 uitzendingen en werd door ruim 1,5 miljard kijkers gevolgd. Met deze groeiende populariteit is het belangrijk dat we genoeg capaciteit hebben om aan de kijk- en streaming behoeften van de fans te voldoen”, aldus Knut Frostad, CEO Volvo Ocean Race.
‘Octopus voldoet aan onze strikte vereisten voor het op kwalitatief hoogwaardig niveau kijken op meerdere schermen, met mondiaal bereik van een enorm publiek. Dat zijn kritische factoren voor de verbinding met onze fans en om zo de sport wereldwijd te laten groeien.”
De Volvo Ocean Race zal tevens het ‘stream acceleration platform’ van Octopus gebruiken. Daarmee zal voor elke etappe live breedbandvideo worden geleverd aan hospitality onderkomens in de havensteden die de Volvo Ocean Race aandoet, en wereldwijd aan de fans.
Octoshape CEO Michael Koehn Milland voegt daaraan toe: ‘ Het is een eer om nogmaals door de Volvo Ocean Race verkozen te worden om dit prestigieuze evenement aan het internationale publiek te brengen. Er staat veel op het spel als het gaat om live sporten. Daarom kiezen vooraanstaande merken voor Octoshape. Vanwege de kwaliteit, betrouwbaarheid en schaalbaarheid wat nodig is kiezen om de distributie van hun content via breedband te doen slagen.’
Een aantal van de grootste omroepen, technologische en service providers in de wereld gebruikt Octoshape’s technologieën. Zo zijn ze in staat om met OTT/IPTV en TV Everywhere in de hoogst mogelijke kwaliteit en omvang te werken.
De Volvo Ocean Race 2014-15 start op 4 oktober met de In-port race in het Spaanse Alicante. Via Zuid-Afrika, Abu Dhabi, China, Nieuw-Zeeland, Brazilië, Amerika, Portugal, Frankrijk en Nederland finist de vloot op 27 juni 2015 in het Zweedse Göteborg.
Tekst: Diana Bogaards