De Nederlandse medailleregen van de schaatsploeg in Sotsji brengt olympisch zeiler Pieter-Jan Postma niet op andere gedachten. De talentvolle Fries weet het zeker, hij wil de Volvo Ocean Race zeilen. Gisteren verliet Postma met Team Brunel van schipper Bouwe Bekking de werf in Southampton. Op weg naar de trainingsbasis in Lanzarote, waar ze over een dag of acht worden verwacht.
De overtocht telt ongeveer 3.000 nautische mijlen, genoeg om de noodzakelijke 2.000 kwalificatiemijlen af te tikken. Vorige week verzamelde de voltallige bemanning zich in de Zuid-Engelse kustplaats om de Nederlandse Volvo Ocean 65 gereed te maken voor haar ‘maiden trip’. Het was wachten op het juiste weerbericht en dat kwam gistermorgen.
Voor Postma komt een langgekoesterde droom steeds dichter bij de werkelijkheid. Voor de nummer vier van de Olympische Spelen van 2012 geldt deze en de komende periode als trials voor een vaste plek aan boord van de Brunel. Op de vraag hoe hij zijn overstap tot nog toe ervaart, reageert hij zoals altijd enthousiast: ‘Het bevalt heel goed. Om een uur of acht zijn we in de sportschool. Daarna werken we de hele dag door tot een uur of zes, half zeven. Na het eten komen we nog even samen voor de nabespreking. Het is dus de hele dag gezellig. Het is buffelen, maar we maken er samen iets moois van.”
Aanvulling
Postma maakte in 2008 zijn olympische debuut en in 2012 kwam hij dichtbij het podium. Vol ambitie zette hij zijn olympische campagne voor Rio 2016 voort, totdat Team Brunel zich aandiende. Toch gaat zijn olympische hart niet harder kloppen bij het zien van alle successen in Sotsji. ‘Ik vind het super mooi voor de schaatsers, die ik inmiddels ook een beetje ken. Voor wat betreft Rio heb ik alles redelijk gepland. De boot en het materiaal liggen daar. Ik kijk er nu al naar uit, maar momenteel heb ik hier meer zin in. Na de Volvo Ocean Race heb ik nog veertien maanden. Daar kun je niet alles van verwachten, dus het wordt heel hard werken.”
‘Het niveau is al jaren zo hoog, dat het eerst bikkelen wordt om de Spelen te halen en vervolgens om me optimaal voor te bereiden. Ik zie deze Volvo Ocean Race-ervaring echt als aanvulling. Je bent nu nog meer met het zeilen bezig, want je vaart langere dagen achter elkaar. Je praat er op een andere manier met mensen over, dus je kijkt met een afstand vanuit het oceaanracen naar het olympische zeilen.”
Overgang
Over de overgang van zijn olympische weg richting Rio naar de aanpak van het Nederlandse Volvo Ocean Race- project zegt Postma: ‘Iedereen ziet mij alleen als Finn-zeiler, maar ik heb ook al tweemaal de Tour de France à la Voile gezeild. Ik heb op de Extreme 40, AC45 en een aantal dagen op de TP52 en VO70 gevaren. Ik heb dus meer gedaan en de overgang van een olympische naar een Volvo Ocean Race campagne bevalt mij goed. Dat ligt uiteraard ook aan de mensen. Bouwe heeft alles duidelijk voor ogen. Hij weet precies wat hij wil. Hij is georganiseerd en professioneel.”
Trials
Net als voor de Spelen moet Postma voor de Volvo Ocean Race een plek aan boord van de Brunel verdienen. Toch denkt hij liever niet in termen van trials: ‘Ik zou er zenuwachtig van worden als ik de hele tijd bezig ben met ‘beoordeeld worden’. Daarom wil ik liever proberen het team zo goed mogelijk te ondersteunen om bij de Volvo Ocean Race een fantastisch resultaat neer te zetten. Ik krijg tot dusver positieve feedback, maar de bal ligt bij Bouwe. Er valt nog veel te leren. Op dit ogenblik is het luisteren en hard werken.”
Over zijn rol in het team zegt Postma: ‘Op de VO65 moet je gewoon alles kunnen. In het wachtsysteem ben je of aan het trimmen, of aan het sturen. Ik vind het fijn om eerst het overzicht van de boot te hebben en om zicht te hebben op alle rollen. De afgelopen periode heb ik de boot en alle systemen onderzocht. Het meeste werk moet je gewoon aan boord doen. We hebben inmiddels een paar dagen getraind. Mooi om te merken dat ik al een goede schakel in het team kan zijn.”
Als persoonlijke doelstelling hoopt Postma ‘ontzettend goed’ te worden in teamwork. ‘En met het team de beste prestatie ooit neer te zetten. Het feit dat hij voor een Nederlandse campagne vaart, voegt naar eigen zeggen zeker iets toe aan de beleving. ‘Er wordt bijvoorbeeld een schoolprogramma uitgerold. Dat je straks op de basisschool allerlei lessen aan een cool project kunt hangen, is super. Zo deel je het zeilen over de oceanen met de maatschappij. Dat geeft voor mij een breder gevoel.”
‘We gaan nu een offshore van 3.000 mijl doen en dan bekijken we hoe dat bevalt en gaat. Aansluitend doen we een trainingsstage op Lanzarote en varen we een wedstrijd. Daarna volgt het evaluatiemoment. Ik ben super blij met de kans”, besluit Postma.
De bemanningslijst voor de tocht naar Lanzarote:
- Bouwe Bekking, NED, schipper
- Andrew Cape, AUS, navigator
- Pablo Arrarte, ESP, wachtleider
- Jens Dolmer, DEN, wachtleider
- Gerd-Jan Poortman, NED, voordekker
- Pieter Jan Postma, NED, bemanning
- Louis Balcean, BEL, bemanning onder 30
- Rokas Milevicius, LIT, bemanning onder 30
- Feike Essink, NED, OBR
Om Team Brunel op weg naar Lanzarote te volgen, ga naar www.teambrunel.nl
Tekst: Diana Bogaards