De Belgische Waarschip TR36 trimaran EOLE is op 24 april in de problemen gekomen tijdens een tocht van Borkum naar IJmuiden. Eén van de drijvers van het elf meter lange zeiljacht braf af, waarna de TR36 Trimaran vrijwel direct omsloeg. De drie bemanningsleden wisten nog net een mayday-noodsignaal uit te zenden, voordat ze in de problemen raakten.
De Kustwacht alarmeerde meerdere reddingboten en een SAR-helikopter, die binnen een half uur na het noodsignaal bij het omgeslagen jacht aankwamen. Ondanks het activeren van hun reddingvlot bevonden de zeilers zich nog in de kuip van het gekapseisde jacht.
De reddingsoperatie werd gecoördineerd door de Anna Margaretha, met steun van de andere reddingboten en de SAR-helikopter. De bemanning werd succesvol gered en kon dinsdagochtend weer naar huis.
Volgens burgemeester Caroline van de Pol van Terschelling waren de zeilers ervaren en was het ongeluk te wijten aan “enorme pech” in plaats van onkunde.
De trimaran, een TR36 van de Waarschip-werf in Delfzijl, was pas in december 2021 te water gelaten. Het jacht kon niet onmiddellijk geborgen worden en dreef in de nacht van maandag op dinsdag de Waddenzee op, waar het uiteindelijk op een zandplaat strandde.
ClubRacer.be nam vervolgens contact op met de Waarschip-werf voor een verklaring omtrent het loskomen van de drijver. Volgens de werf heeft de trimaran vermoedelijk meerdere zandplaten geraakt en is de drijver hierdoor losgekomen. “Niets is bestand tegen de zogenaamde grondzee,” aldus Roelof Niezen.
Waarschip TR36 nog maar pas op de markt
De Waarschip TR36 trimaran is nog maar pas op de markt. De trimaran is door Tony Grainger ontworpen en het is het eerste model van de nieuwe gespecialiseerd in het bouwen van snelle, solide light displacement boten van multiplex, Corecell, koolstof en glas. In 2020 publiceerde we hierover het nieuwsbericht: Waarschip gaat multihulls bouwen.
De EOLE in betere tijden:
Foto’s boven: KNRM Terschelling Paal 8
Foto onder: Waarschip werf