Comfort van een cruiser en speed van een racer, zo beschrijft Waarschip haar nieuwe multihulls. De Nederlandse jachtwerf Waarschip heeft een nieuwe divisie opgericht om zich te concentreren op de productie van one-off multihulls in gelimiteerde aantallen.
De nieuwe divisie is gespecialiseerd in het bouwen van snelle, solide light displacement boten van multiplex, Corecell, koolstof en glas. De divisie geeft Waarschip de mogelijkheid om aangepaste ontwerpen met unieke ontwerpkenmerken aan te bieden die anders niet beschikbaar zouden zijn op de markt.
Waarschip TR36 trimaran
De eerste boot die de nieuwe divisie gaat bouwen is de door Tony Grainger ontworpen TR36 trimaran, een evolutie van een reeks performance trimarans. Wat deze trimarans gemeenschappelijk hebben, is de geringe breedte van de hoofdromp op de waterlijn die naar boven breed uitloopt en zo accommodatieruimte biedt die niet gemakkelijk te vinden is in dergelijke trimarans. De wijd uitlopende romp is ook effectief in het afbuigen van spray in de golven. De uitgerekte versie van de hoofdromp van de TR36 is de basis voor de onlangs gelanceerde R42 trimaran die nu in Australië vaart.
Dit is niet Waarschip’s eerste uitstapje naar een multihulls. Waarschip heeft reeds een aantal catamarans en een 50 ’trimaran gebouwd. Sinds 1963 heeft Waarschip meer dan 5000 boten gebouwd. Waarschip is specialist in het bouwen, tunen en aanpassen van jachten voor eigenaren met specifieke eisen en een voorkeur voor een sterke, lichtgewicht constructie.
Waarschip ziet veel potentieel in de aanvulling van de bestaande markt met one-off ontwerpen die tegemoetkomen aan individuele behoeften, met name in de performance sector van de markt.
Roelof Niezen van Waarschip vertelt ons:
“We hebben het TR36-project gepland als het reclamebord voor de volgende generatie boten van Waarschip. We zijn altijd innovatief geweest in de ontwerpen en het soort materiaal dat we gebruiken. Door mallen te bouwen, kunnen we de boten makkelijk aanpassen. We maken gebruik van multiplex, Corecell, koolstof en glas om hun specifieke specificaties. Onze Waarschip W36 Worlds Edition werd ORC en IRC 2 kampioen in 2018 en 2019 en won de Cowes-week in 2019. De W36 was gemaakt van ceder, multiplex, glas en een biobased epoxy om de boot duurzaam te maken. ”