Soms lijkt het geluk aan je kant te staan: Afgelopen dinsdag 13 februari heeft Turn the Tide on Plastic een close encounter met de Sea Nymph. Het verlaten zeiljacht vormt een gevaar voor de scheepvaart, een risico voor eilanden, riffen en atollen, en is gedoemd om langzaam maar zeker ergens aan te spoelen, te ontbinden en zo deel uit te maken van de plastic soup. Wat een kans!
Het beschadigde zeiljacht Sea Nymph werd in oktober 2017 verlaten nadat de opvarenden (twee zeilsters en hun hond) na bijna vijf maanden rondzwalpen, werden gered door de Amerikaanse marine.
Dit had te kop kunnen zijn van een mooi verhaal:
Turn the Tide on Plastic offert Volvo Ocean Race op voor milieu: “We kunnen het niet maken om dit verlaten schip ergens op een rif te laten stranden”
“Ontbindend polyester is het hoofdbestanddeel van plastic soup, we zien hier een uitgelezen kans om onze naam waar te maken. Bovendien brengen we van dat zeilen toch niets terecht. Om te tonen waar we voor staan en om effectief iets concreet te doen voor de oceanen en voor het milieu gaan we ervoor zorgen dat die boot hoe dan ook geborgen wordt.”
“De Volvo Ocean Race organiseert een hele reeks Beach Clean-ups tijdens elke stop-over. Deze actie zorgt er voor dat 13 ton afval uiteindelijk niet op onze stranden terecht zal komen en kadert helemaal in het concept ‘Beach Cleaning’ een hoofdthema in de Volvo Ocean Race 2017-18”
Toch even ernstig nu want dit gebeurde er echt:
Geen tijdscompensatie? Verder zeilen dan maar…
De bemanning van Turn The Tide on Plastic verzamelden een aantal foto’s en stuurden ze naar de wedstrijdleiding (deze bevestigden dat het inderdaad de verlaten Sea Nymph was). Vervolgens bespraken ze even de bergingsrechten en dachten dat de Volvo Ocean Race organisatie hen geen tijdscompensatie (redress) zou geven als ze het schip naar Auckland zouden slepen.
Turn The Tide on Plastic of hoe een concept moeiteloos in de Plastic Soup verdwijnt
Turn the tide on Plastic is vervolgens, tot overmaat van ongeloofwaardigheid, gewoon verder gezeild. Hoe de neuk is het mogelijk!
Zou dit stof tot nadenken opleveren voor het Volvo Ocean Race nichepubliek dat met een allengs lagere vervelingsdrempel de race volgt en op enkele aanvaringen en interne sponsorconflicten na, er amper de aandacht bij kan houden?
Zou dit stof tot nadenken opleveren voor de mensen die met kinderlijke overgave gaan ‘Beach-Cleanen’ en daarin niet gehinderd worden door enige knowledge van de meedogenloze marketing machine die er achter de Volvo Ocean Race draait? Alles is perceptie houden de hedendaagse marktwichelaars ons voor en de zak is belangrijker dan de kat die er in zit.
Wat denkt u? Zou dit stof tot nadenken opleveren?
Lauwe reacties
De reacties onder ons eerste nieuwsbericht over de Turn the tide on Plastic en Sea Nymph bleven naar onze bescheiden mening vrij lauw. Meestal loopt Facebook, het digitale toiletblok der mensheid, over van de uitgesproken meningen over alles wat maar voor een mening in aanmerking komt. But not this time…
Wij vinden ondertussen dat het dringend tijd wordt om hoofdschuddend afscheid te nemen van deze karikaturen van de zeilsport om een poosje diabolisch grijnzend met voodoo poppen te gaan spelen.
Het zijn droevige tijden.