Zaterdag 13 oktober, staat de Antwerp Race op het programma. Vandaag 3 oktober, amper twee weken voor de start zijn slechts 134 schepen ingeschreven. Er is nog wel wat ruimte op de Westerschelde want er worden 225 schepen toegelaten op het drukke vaarwater. Is de race na dertig jaar wat belegen geworden? Is het concept “Antwerp Race” aan vernieuwing toe? U mag het zeggen.
Bijna honderd boten minder dan tijdens de hoogdagen van deze legendarische race die al sinds 1988 georganiseerd wordt. Waar is de tijd dat je begin september stipt om 9u00 aan je computer moest zitten om erbij te kunnen zijn. U weet wel, de tijd van de wachtlijsten. Wat is de reden dat het deelnemersaantal elk jaar daalt?
We vroegen het aan een aantal trouwe deelnemers:
“Tijdens de Antwerp Race moet beleving centraal staan. Er is te dikwijls geswitched van de ene oever naar de andere. De prijsuitreiking is een dooddoener. Mensen gaan eten in hun eigen club en moeten daarna naar de prijsuitreiking in een ongezellige loods. Er moet gecentraliseerd worden zodat iedereen samen kan blijven. Dat is beter voor de sfeer.”
“Het is altijd jammer als we niet kunnen finishen voor de rede van Antwerpen. Als je in-the-middle-of-nowhere moet stoppen ergens aan Lilo is de fun er af. Dat is in het verleden een paar keer te veel gebeurd en dat demotiveert mensen om nog mee te doen.”
“ De Antwerp Race is al lang niet meer de race om het zeilseizoen af te sluiten om daarna je boot uit het water te halen. Er is te weinig ruimte en tijd om de boten terug te brengen. De bemanningen hebben geen tijd meer om zich te engageren voor drie dagen. De eigenaar blijft dus met zijn schip alleen achter en moet zijn plan trekken om het daarna naar Colijnsplaat of de Grevelingen te brengen voor de winterwedstrijden.”
PEILING: Wat vind jij?