Peter Laureyssens maakt de balans op van drie niet bepaald eenvoudige etappes van de Open Demi Cle. Het zeezout zit nog op zijn lippen. Hij vindt dat de nadruk bij deze relatief korte races op goede lokale kennis en een perfecte beheersing van de boot ligt. “Dat is anders dan het uithoudingsvermogen en de strategie op lange termijn bij een echte oceaanrace, zegt Peter.
Bovendien werkte het overwegend lichte weer danig op de zenuwen. “Toch zijn we er telkens bij geweest en hebben we het potentieel van de boot bewezen. Zoals in de 2de etappe naar Engeland waar we 8 uren achterstand hebben moeten goedmaken. In deze etappe hebben we meer verdedigend gevaren en zijn we uit de kopgroep niet weggeweest. Dat is een essentieel verschil.”
De Ecover 650 finishte 3de in deze laatste etappe en wordt daardoor ook derde in het algemeen klassement.
Bij de start van laatste etappe in de Open Demi Clé vanuit St. Quay Port d’ Armor aan de noordkant van Bretagne was het met de vingertoppen varen, want er stond alweer weinig wind. De Ecover 650 kwam goed weg. In de bocht omheen de westelijke kapen van Bretagne passeerde de vloot Transat 650 boten langs de meest indrukwekkende punten van de rotskust. Waaronder de engtes Chenal du Four en de Raz de Sein die bekend/beroemd/berucht zijn voor hun sterke stromingen en hevige golfslag. Vooral als de wind tegen de stroomrichting inblaast. “En wind was er, ein-de-lijk. Je moet kiezen om door de wasmachine te willen varen of een omweg te maken,” zegt Laureyssens. “We gingen door de eerste met stroom mee en bij dwars inkomende wind, tegen 10 knopen en sneller. Bij de tweede hadden we een beetje stroom tegen maar we waren onder spinnaker zodat we er zonder veel remming doorheen gingen. Toch een beetje vies. De golven komen van overal, je wordt flink door elkaar geschud. Maar je maakt veel tijdwinst.”
Over de bootsnelheid hoor je Peter Laureyssens niet klagen. “We gaan zelfs sneller dan de anderen. En we hebben mee deze etappe bepaald.” vindt hij. “Alleen zijn er natuurlijk de addertjes. De plaatselijke kennis natuurlijk. Hoe dicht durf je bij een klip komen, weet je of je door een engte tussendoor kan of niet? Geruststellende kennis die je niet van de zeekaarten kan aflezen. Diegenen die hier thuis zijn weten hoe het werkt. En dan de manoeuvres. De top tien van deze vloot kent hun boot vanbuiten en vanbinnen. Daardoor kunnen ze manoeuvreren zonder nog veel na te denken. Die automatismen moet ik nog opbouwen. Gelukkig is de volgende en belangrijkste race van dit seizoen Les Sables d’Olonne – Azoren en terug, een echte oceaanrace, waar achtereenvolgende manoeuvres minder belangrijk zijn dan de zuivere bootsnelheid en de uithouding.”
In overweging genomen dat deze Open Demi Clé de derde wedstrijdreeks is met het nieuwe Finot prototype, is Peter Laureyssens erg tevreden en opgewonden. Kijk naar de resultaten en bemerk dat de Ecover 650 gemiddeld genomen meteen al in de top vijf staan.
“De boot gaat straks terug naar de werf voor een reeks aanpassingen. Dan ga ik een week intensief varen en testen, deze keer met voldoende rust in het achterhoofd. En volgens mijn eigen bepaalde schema. En dan is de grote race naar de Azoren. Ik kijk er echt naar uit.”
foto © open650.demi-cle.com
Moedig Peter aan via het Clubracer Forum
UPDATE:
Laureyssens klimt na juryoordeel naar 2de plaats Open Demi Clé
Ecover 650 / Laureyssens / Joschke klimmen naar de tweede plaats zowel in de rangschikking van de derde etappe als in de algemene rangschikking van de Open Demi Clé.
Omdat Actual Interim zich niet aan de dagelijkse meldplicht via de VHF (radiotelefonische zender-ontvanger) heeft gehouden, besliste de jury deze deelnemer met een extra uur op de aankomsttijd te penaliseren.
Daardoor wordt zijn finishtijd in de tweede etappe 07h22 vanmorgen, terwijl de Ecover 650 om 06h44 is gefinished.
Het algemeen klassement van de drie etappes is gebaseerd op de gecumuleerde vaartijden. Daardoor klimt ons Belgische / Franse duo ook naar de tweede plaats in het algemeen klassement.