Voor heel wat Draak zeilers is de Noordzee voor Oostende een echte wispelturige minnares. Ook nu weer gingen de weer- en golfomstandigheden alle kanten uit. Van een 10-tal knopen bij de eerste twee manches, over een oplopende fikse twintig plus op zaterdag en dan weer net voldoende 5 tot 7 knopen- op de slotdag zondag. Dat gaf het wedstrijdcomité de kans om er op de laatste dag nog net één ingekorte reeks aan toe te voegen waar vooral alle zeilers in de top tien naar uitkeken.
Want na zes manches had klassenveteraan en oud International Dragon Class voorzitter Rob Campbell met zijn bemanning Karl Odent (Bel) en Luke (Luciano) Malissa (Pol) in de Quicksilver (GBR 788) voldoende puntenvoorsprong om de titel in de zeilzak te kunnen stoppen. De BEL80 zat hem tot de laatste dag op de hielen, dat is het geroutineerde trio Ben van Cauwenbergh, Manu Hens en Thibaud Den Hartig. “Het zal een groot verschil moeten worden in de laatste manches om dat puntenvoorsprong van Quicksilver goed te maken,” zei Van Cauwenbergh. Hij weet zijn niet zo geslaagde eerste manches aan slechte opties: foute zeilen voor het lichte weer en verkeerde opties waarbij de stroom roet in het eten gooide.
Door in de laatste manche een feilloze race te varen, wisten de mannen van de Prinses Sofie (BEL 79): Alex Helsen, Floris Mortelmans en Willy Hambrouck de derde plaats in de eindrangschikking te behalen. “We hebben gekozen voor een zeer goede start en hebben verder een behoudende race gevaren, zonder extreme opties.” verduidelijkt Helsen. “In het midden van het parcours bleek de beste wind te zitten en we konden alle shiften goed opvangen. We zeilden ook ongestoord, zonder vuile wind, wat wil je dan nog meer? Het heeft ons dus toch nog op het podium gebracht.”
Uit de Belgische delegatie kwam de C4 (BEL 66) in de eerste manches in beeld. Stuurman Eduard Willeman had al enkele jaren niet meer gezeild en stapte nu in de laatste draak die de legendarische Borresen werf heeft gebouwd. “Mijn team is bijlange nog niet op elkaar ingespeeld, terwijl een draakbemanning als een geoliede machine met draaien. Bovendien hebben we problemen gehad met de voorstag zodat we zelfs een manche gemist hebben. Maar ze zullen we geschrokken zijn dat als we van jetje gaven, we ook meteen met de kopgroep meedraaiden, de twee 2-tjes bewijzen dat potentieel.”.
De Draken klasse, bij monde van voorzitter Steven Vermeire een secretaresse Anne Vanneste waren erg opgetogen met dit kampioenschap. De 5 Nations Cup-chemie om andere zeilers uit andere landen aan te trekken heeft gewerkt: lang geleden dat er nog 24 boten aan de start kwamen uit de UK, Duitsland, Nederland en België. Niet alleen waren de weersomstandigheden ideaal. Bovendien heeft de wedstrijdorganisatie het beste van zichzelf gegeven en hebben ze de belofte van optimaal uitgezet parcours kunnen waarmaken dank zij de vakkundige inzet van een team rescue en assistance op het water. De baan werd bij iedere windshift nauwgezet aangepast.
“We hopen dan ook door een doorgedreven zorg voor de racekwaliteit en een uitstekende service aan de zeilers de reputatie nog meer op te vijzelen, zodat we terugkeren naar kampioenschappen in Oostende met meer dan dertig Draken aan de start,” verklapt Steven Vermeire.