In tegenstelling tot de heenrace naar het Engelse Ramsgate gaf het weerbericht een afnemende wind uit het zuidwesten aan die tegen de namiddag zou draaien naar het noorden. Om te vermijden dat de terugrace naar Oostende in de blakte zou stilvallen, paste de wedstrijdorganisatie van deze lage afstandsklassieker een heel nieuw concept toe.
Iedere deelnemende boot bezit immers een tracker. Het trackingsysteem van Geotracer zou de verklaringen van de schippers kunnen controleren, samen met een foto van start- en finishtijden op de GPS van iedere deelnemer.
De tracker kijkt mee
De kleinere boten uit de CR 5-6 en 3-4, de Double Handed of IRC 3 mochten zaterdag al vanaf 02 uur aan de Gullboei voor Ramsgate starten. Voor de grotere CR 1-2 en IRC 1-2 klassen ging de start vanaf 04 uur in. Het tracking systeem liet zeer duidelijk zien dat de vloot alle verplicht te ronden merktekens in de Noordzee volgden. De digitaal gemeten vaartijd werd herrekend met de tijdscorrectie factor van iedere boot om zo tot een eindrangschikking te komen.
Vele zeilers zagen in de uitdaging om tegen de virtuele parameters te racen een heel onverwachte challenge. Hoewel de adrenalinestoot van een gemeenschappelijke start duidelijk gemist werd. Alle klassen zeilden hetzelfde parcours over de Noordzee, vrijwel de kortste lijn van 54 zeemijlen tussen Ramsgate en de Middelkerke bank zuid boei. Een finish precies tussen Oostende en Nieuwpoort, waardoor de jachten gemakkelijker naar hun thuishavens konden keren.
Als de stroom plots tegen gaat zitten
Voor de meeste deelnemers leverde de wind net genoeg power om de vaarroutes van de beroepsscheepvaart over te steken, maar het venijn zat in het keren van de getijdestroom.
“Wij waren net de Ruytingen zuid oost boei gerond, “ zegt Ragazza schipper Jan Gabriël
s, “en achter ons zagen we de stroom draaien. Wie na ons kwam had heel veel moeite om tegen de opkomende tegenstroom in te boksen om de boei reglementair te ronden. Wij waren richting finish vertrokken op het rollend tapijt dat de zeestroming is, terwijl de volgers windkracht te kort kwamen om voldoende snelheid te maken.”
De Ruytingen-ZO boei markeert de continentale rand van de zg. Traffic Lane. Voor velen was het dobberen in deze zone van containerschepen en andere zeereuzen te gevaarlijk waardoor ze hun race afbraken. Zo meldde de hele vloot uit de CR 1-2 hun opgave vrijwel op hetzelfde moment.
Negentien van de zesenveertig gestarte deelnemers finishte dan ook in deze slopende terugrace die voor velen meer dan tien uur in beslag nam. Lange uren van geconcentreerd sturen, nauwkeurige zeiltrim en zo min mogelijk bewegen om de boot in de juiste helling te houden zodat de weerstand in het water minimaal bleef.
Alle zeilers waren het er over eens dat deze Dover Strait een hoogtepunt was op de zeilwedstrijdkalender. Voor velen was de heenrace naar Ramsgate een prestatietocht waar de uithouding van zowel materiaal als bemanning heftig op de proef werd gesteld. In de terugrace verschoof de nadruk naar tactiek en een pragmatische benadering van stroming en windvoorspellingen. De feestelijke afsluiter met een onnavolgbaar Noordzee visbuffet in de RNSYC maakte het event compleet.
Winnaars Dover Strait (Oostende – Ramsgate – Oostende)
| Oostende – Ramsgate (ONZK race 3) |
| Ramsgate – Oostende (ONZK race 4) | ||
Klasse | Boot | Schipper |
| Boot | Schipper |
CR 1-2 | Andiamo | Bart BONTE |
| DNF | DNF |
CR 3-4 | BlueOne | Massimo FARRUGIA |
| Maximal | Stan LOGGHE / Jens VANHOVE |
CR 5-6 | Yamanja | Serge MAES (Fra) |
| Bob | Jean Marc RIBAULT |
CR double handed | JAG3 | GODERIS / DELAVA |
| JAG3 | GODERIS / DELAVA |
IRC 1-2 | Alegria | Carl SABBE |
| Ragazza | Jan GABRIËL |
IRC 3 | Zarafa | Iwan VERMEIRSCH |
| Fantasy | Ian VAN BURM |