Het tijdstip en de datum voor de start van de 12de Route du Rhum – Bestemming Guadeloupe zijn vastgelegd: op woensdag 9 november om 14.15 uur is het langverwachte moment eindelijk aangebroken en het ziet ernaar uit dat het een snelle race wordt.
Na een nogal lastige start suggereren de modellen dat de snelste klassen kunnen profiteren van gunstige omstandigheden waardoor ze makkelijk mijlen kunnen maken op een parcours dat dicht bij de Great Circle Route ligt. Hoewel het doel van de deelnemers is om als eerste te eindigen, zou het verbreken van het record de kers op de taart zijn.
7 dagen, 14 uur, 21 minuten en 47 seconden.
Dat is het absolute record voor de Route du Rhum – Bestemming Guadeloupe dat in 2018 werd gevestigd door Francis Joyon aan boord van IDEC Sport, een trimaran die in 2006 te water werd gelaten. Sindsdien is er veel vooruitgang geboekt met de Ultim 32/23 boten. Op papier zou het record van Joyon verbroken kunnen worden, als de weerpatronen dat toelaten. Dat zou wel eens het geval kunnen zijn als we kijken naar wat er na de start op woensdag 9 november in het verschiet ligt.
Minder dan zes dagen voor de eerste Ultim 32/23 boten?
Naast Franck Cammas maakt Morgan Lagravière deel uit van de weerkundige eenheid die samenwerkt met Charles Caudrelier (Maxi Edmond de Rothschild). “Als we op zondag waren vertrokken, was de kans klein geweest dat we het record zouden halen, want het zeer zware weer zou invloed hebben gehad op de manier waarop we de boot beheersten en op haar snelheid. Er waren veel onzekerheden over de eerste dagen van de race”, legt Morgan uit. “Nu de start is uitgesteld tot woensdag, is de situatie aanzienlijk veranderd. Vandaag zijn beide weermodellen die we gebruiken (CEP en GFS) het eens. Wanneer we routingplannen lanceren, komen we met enkele zeer interessante wedstrijdtijden voor een Ultim 32/23, waarbij we het record verslaan en mogelijk in minder dan zes dagen finishen. In minder dan een week finishen en zo’n record halen zou een bonus zijn.”
Ook een record voor de IMOCA’s?
In de IMOCA-klasse is het record Route du Rhum – Bestemming Guadeloupe sinds 2014 in handen van François Gabart met een racetijd van 12 dagen, 4 uur, 38 minuten en 55 seconden. Hij voer toen met een boot die geen foils had. Sindsdien is er aanzienlijke vooruitgang geboekt met de komst van foilers, die steeds beter presteren, vooral bij het reachen of downwind varen.
Morgan Lagravière werkt samen met Thomas Ruyant (LinkedOut). “De routings voor de beste IMOCA’s suggereren een racetijd van minder dan elf dagen”, zegt hij. “De start van de race is moeilijk met een front dat moet worden overgestoken. Daarna zullen de omstandigheden gunstig zijn met een wind die het mogelijk maakt om met ruime wind te zeilen, wat hoge snelheden mogelijk moet maken. De passaatwinden lijken goed te staan. Bovendien lijken de routes dicht bij de Great Circle Route te liggen.” Christian Dumard, die met verschillende IMOCA-schippers samenwerkt, ziet de eerste boten over tien tot elf dagen finishen. “De toestand van de zee zal bepalend zijn of ze al dan niet in de buurt van de route kunnen blijven”, benadrukte hij.
Ocean Fifty: de Atlantische Oceaan in tien dagen?
De boten van de Ocean Fifty zullen tijdens de eerste drie of vier dagen van de race waarschijnlijk langzamer zijn dan de meest recente IMOCA’s. Daarna zouden ze een voordeel moeten krijgen in de passaatwinden.
Gezien de toestand van de zee en de wind ziet het ernaar uit dat het erg fysiek wordt voor de vijftigvoeters, vooral tussen de Azoren en Ierland. Voor een Ocean Fifty werd het wedstrijdrecord in 2014 gevestigd door Erwan Le Roux met een tijd van 11 dagen, 5 uur, 13 minuten en 55 seconden. De schipper van Koesio doet dit jaar opnieuw mee, is optimistisch en hoopt het beter te doen. “Met de oorspronkelijke start zouden we er elf dagen over gedaan hebben. Nu zitten we op minder dan tien, omdat de ideale route dicht bij de Great Circle Route ligt. We zullen op onze hoede moeten zijn voor de gevaren voor het grote front, dat we op de lengtegraad van de Azoren moeten tegenkomen.”
Class40: meer dan ooit mikken op het record
Het record dat Yoann Richomme sinds 2018 in handen heeft (16 dagen, 3 uur, 22 minuten en 44 seconden) zal in Pointe-à-Pitre waarschijnlijk verbrijzeld worden. Tanguy Leglatin volgt veel van de Class40-schippers. “Het ziet ernaar uit dat we een route krijgen die dicht bij de rechtstreekse route ligt, met min of meer hetzelfde aantal fronten of misschien één minder. Het zou sneller moeten zijn,” legt hij uit.
Christian Dumard is het daarmee eens: “Ook al kijken we een eind vooruit in de voorspellingen, de Class40-boten zouden de race snel moeten voltooien, misschien in veertien of vijftien dagen.”
Fabien Delahaye, die vooral samenwerkt met Yoann Richomme (Paprec Arkéa) en Corentin Douguet (Queguiner-Innoveo) gaf ons deze analyse. “Vanaf de punt van Bretagne ligt de weg open om de gewenste route te kiezen. We zullen moeten afwachten hoe de weerpatronen zich ontwikkelen, maar een record is echt mogelijk.”
Behalve het weer spelen ook andere factoren een rol, zoals de kracht en het vermogen van de nieuwe boten om door het water te snijden (scow bows) en het feit dat er een gevecht tot de finish zal zijn. “De concurrenten zullen elkaar voortdurend in de gaten houden en weten heel goed of een schipper hard duwt of niet. We zullen zien of ze allemaal klaar zijn om dat beetje extra te geven,” voegde Tanguy Leglatin eraan toe.
Rhum Multi en Rhum Mono
In de categorieën Rhum Multi en Rhum Mono, tenslotte, verwachten de zeilers goede vooruitgang te boeken aan de overkant van de Atlantische Oceaan. Fabrice Payen (Ille-et-Vilaine Cap vers l’inclusion) zei: “Ik blijf de kaarten goed in de gaten houden, maar het ziet ernaar uit dat we in goede omstandigheden zullen uitvaren. Het goede nieuws is dat de kaarten aangeven dat we dicht bij de kortste route moeten varen. We zullen die kans grijpen, want dat is heel anders dan de oorspronkelijke startdatum voorspelde. We kunnen ons verheugen op mooie gevechten in elke categorie met snelle wedstrijdtijden in het vooruitzicht.