Vijf honderd voeters nemen het tegen elkaar op in deze 628 zeemijl lange offshore wedstrijd naar Hobart op Tasmanië. Zal Wild Oats XI voor de 8ste keer de line honours gaan opstrijken? Of valt die eer deze keer voor de gloed nieuwe Comanche? 117 boten doen er mee in deze 70ste editie, maar in de eerste nacht vielen er al 7 boten uit. En het zullen zeker niet de laatste zijn.
Uit Sydney Harbour net onder de 5 min!!!
Die ongelofelijke eer viel voor Comanche onder leiding van Ken Read. Ik herinner me dat wij er iets minder dan een uur over deden. Ok het was dan wel aan de wind en niet een “blasting reach” sending it tegen 25 knopen bootsnelheid. Maar in 5 minuten???
Een offshore uit 6 delen
Deze Rolex Sydney Hobart kan je opdelen in 6 stukken. 1) Uit Sydney Harbour komen zonder protest, 2) Zuidwaarts langs de Oostkust van Australië, 3) de beruchte Bass Strait over, 4) langs de prachtige oostkust van Tasmanië, 5) Stormy Bay oversteken en dan 6) de Derwent River op tot aan de finish.
De eerste boten beginnen op het moment van schrijven aan de oversteek van Bass Strait. En het is de 100 voeter Comanche die al vanaf de start vooraan vaart. Maar het verschil met Wild Oats XI is nooit meer dan 1 zeemijl. Een match race tussen 2 honderd voeters dus.
De andere hotshots
Maar er zijn nog andere honderd voeters… Perpetual Loyal (ex Speedboat) en Ragamuffin 100 (ex Investec Loyal) zijn ook aan een Match Race bezig. Iets verderop zien we dan de 2 Volvo 70’s Black Jack (ex Telefonica) en Giacomo (ex Groupama) ook in een match race’ke verwikkeld gevolgd door de 5de 100 voeter Rio 100 (ex Zana, foto onder) met onze eigenste Pieter van Nierkerk op het voordek.
Belgen en Nederlanders
De enige Belg voor zover ik er van op de hoogte ben is of was Koen de Smet. Koen vaarde mee op Last Tango maar moest al snel binnen de eerste uren ergens binnen varen omdat ze een crewmember hadden met een hernia. Ietsje later toen schipper Wendy Tucker terug wilde buiten varen om de wedstrijd te hervatten, hebben ze een zeil gescheurd zodat ze niet meer tot in Hobart zouden geraken.
Pieter Van Nierkerk vaart dus mee op Rio 100, Gregor Vlasblom vaart mee op de farr 55 Onesails Racing (ex Living Doll) en ik dacht dat Timo Hagoort op Wedgtail (ex Yendys) mee vaart. Onno Schenk (oftewel Euro voor de vrienden) was navigator op Brindabella, maar zij hebben moeten opgeven wegens problemen met de kogellagers van het roer. En dan Wim Hus vaart mee op de Salona 45 Zora van Phil King. Hij is verantwoordelijk voor vanalles aan boord, maar kan vooral voortreffelijk koken.
Mochten er nu nog Nederlanders zijn die ik vergeten te vermelden ben, hoor ik het graag van u, of mag u het steeds via ons forum melden.
Wij zullen u trachten op de hoogte te houden van al de speciallekes die nog volgen.
Foto’s: Rolex / Daniel Forster