Aanstaande zaterdag 19 juli verschijnen drie deelnemers aan de Volvo Ocean Race 2014-15 (Team Brunel, Team SCA en de Spanjaarden) aan de start van de Round Canary Islands Race. Dat wordt de eerste, competitieve krachtmeting van de nieuwe one-design Volvo Ocean 65’s.
Het parcours rond de zeven Canarische eilanden meet 650 nautische mijlen. Het start- en finishschot van deze eerste editie zullen ter hoogte van Marina Rubicón in Lanzarote klinken. De race duurt naar verwachting drie dagen en geeft een vroege indicatie van hoe de helft van de Volvo Ocean Race-vloot tot dusver er voor staat. De inschrijving is tevens open voor ORC-gemeten jachten.
Het drietal Volvo Ocean Race-boten brengt de meest uiteenlopende teams qua voorbereiding bij elkaar. De Spaanse campagne onder leiding van Iker Martinez, deze week aangekondigd als de schipper en de kersverse Europees kampioen in de olympische Nacra 17, zal het moeten opnemen tegen twee van de ploegen met de meeste trainingsuren: Team SCA met de Nederlandse Carolijn Brouwer aan boord en het Nederlandse Team Brunel van schipper Bouwe Bekking.
“We hebben twee drukke maanden in Nederland achter de rug, waarbij de focus vooral op relatievaren lag. Iedereen is blij om terug te zijn. We richten ons nu weer op performance en het optimaliseren van de boot”, aldus Bekking vanuit Lanzarote.
Michel Desjoyeaux
Martinez staat voor de enorme uitdaging om de achterstand op zijn concurrenten in te halen. In sommige gevallen hebben die meer dan een jaar extra ervaring in het handelen van de nieuwe Volvo Ocean 65. Het zal Martinez in ieder geval niet ontbreken aan serieuze racekennis aan boord, aangezien de Franse offshore icoon Michel Desjoyeaux de bemanning versterkt tijdens de test rond de Canarische eilanden. Daarmee geeft Desjoyeaux direct vorm aan zijn nieuwe rol als de senior adviseur van het team.
“Het is een grote uitdaging. Niet alleen omdat de Volvo Ocean Race voor alle bemanningsleden zo’n lange en zware race is, maar ook omdat we niet veel tijd hebben voor de start van de eerste etappe op 11 oktober”, zegt Martinez die als schipper van Telefónica als vierde eindigde in de editie van 2011-12.
Ondertussen op de Atlantische Oceaan…
Terwijl drie teams zich dus opmaken voor de Round Canary Islands Race, zijn Team Alvimedica en Abu Dhabi Ocean Racing nog altijd onderweg naar Europa. Zij steken de Atlantische Oceaan over van Newport, Rhode Island naar Groot-Brittannië, maar moeten volgens de Volvo Ocean Race-regels meer dan twee mijl bij elkaar vandaan blijven.
De bemanningen worden geplaagd door gebrek aan wind en Abu Dhabi-schipper Ian Walker vat de situatie bondig samen: “Wat eerst een race naar het noorden was, is nu een race naar het oosten geworden. Dat heeft Team Alvimedica terug in de race gebracht. We varen nu richting het oosten, maar het gaat gewoon niet snel.”
Dongfeng Race Team traint inshore
Terwijl hun rivalen de kans grijpen om zoveel mogelijk mijlen op open zee te maken, trainen de mannen van het Dongfeng Race Team juist dicht onder de kust. Zij zijn ervan overtuigd dat die aanpak het geheim is om de bemanning, die grotendeels uit nieuwkomers bestaat, beter te maken. Onder hen ook vier Chinezen. Ze staan onder begeleiding van de inshore coach Thierry Péponnet, de olympische 470 kampioen van de Spelen in Seoul (1988).
“De reden dat we zoveel inshore training doen, is dat we denken dat dit de beste manier is om aan de communicatie aan boord te werken”, vertelt teambaas Bruno Dubois. “Wij geloven dat het beter is als we offshore dezelfde dynamiek en procedures gebruiken als inshore.”
Tekst: Diana Bogaards
Foto: Rick Tomlinson