Net als in de vierde etappe van de Volvo Ocean Race koos Team Sun Hung Kai/Scallywag in de huidige zesde etappe opnieuw voor de ‘binnenbocht’, wat vooralsnog wederom een eerste positie oplevert. Scallywag nam de bocht naar rechts richting het zuiden en de finishlijn in Auckland eerder dan de rest van de vloot. Zo konden ze zich van de laatste plek naar voren varen. MAPFRE zeilt in tweede positie, gevolgd door Turn the Tide on Plastic.
Na het ronden van het zuidelijke punt van Taiwan afgelopen donderdag, gingen Scallywag en team AkzoNobel als enige direct overstag naar het noorden. Die zet leverde aanvankelijk juist meer verlies op. Het gat met de kopgroep liep op tot 120 nautische mijlen (nm), maar het duo dook eerder dan de rest naar het zuiden. Waarbij Scallywag een zuidelijkere route nam dan team AkzoNobel en er dus een split tussen de twee boten ontstond.
Het positierapport van maandagmiddag 13 UTC laat zien dat schipper David Witt en zijn bemanning, ondermeer met de Nederlandse Annemieke Bes, de leiding hebben overgenomen. Alle zes teams varen binnen een afstand van 5 nm van elkaar, gemeten tot de finish.
De manier waarop Scallywag en het Nederlandse team AkzoNobel van schipper Simeon Tienpont het gat met de vloot dichtten, bleef niet onopgemerkt bij de voormalige koplopers. “Ze hebben een gelukskaart getrokken”, zei Dee Caffari, schipper van Turn the Tide on Plastic. “Ze hebben echt een fout gemaakt, maar ze zullen langer in dit koudefront blijven. Zij zullen fijn in 20 knopen wind zeilen, terwijl wij met de transitiezone te maken hebben. Hun transitie ziet er goed uit, maar op de lange termijn zullen zij een slechtere windhoek hebben. Wij denken dat het goed is om verder oostelijk te zitten en we hopen dat dit zich uitbetaalt.”
MAPFRE, Turn the Tide on Plastic, Dongfeng Race Team en Team Brunel varen binnen vier mijl op zichtafstand van elkaar, ten noorden van team Scallywag. Team AkzoNobel bevindt zich ertussen. Zij noteren momenteel met 20,2 knopen de hoogste bootsnelheid van de vloot in 18 knopen ware wind, terwijl Dongfeng Race Team het met 6,8 knopen moet doen en Turn the Tide on Plastic met 8,5 knopen.
Aan de andere kant van de transitie in de nieuwe bries, worden de condities gunstig om snelle mijlen naar het zuiden richting de Doldrums te maken. “De wind gaat langzaam toenemen naarmate we in de passaatwind komen. We zullen halve wind zeilen. Daar zijn we blij mee, want in die omstandigheden zijn we snel”, aldus Peter Burling van Team Brunel.
Maar voor dit moment zijn het Scallywag en AkzoNobel die de mijlen weg tikken. In de zes uur tussen de twee laatste positierapporten maakten zij ruim 30 nm goed op de rest van de vloot.
Etappe 6 – Positierapport – 12 februari 2018 – 13 UTC
- SHK/Scallywag
- MAPFRE, +3,57 nm
- Turn the Tide on Plastic, +3,65 nm
- Dongfeng Race Team, +3,65 nm
- Team Brunel, +3,86 nm
- Team AkzoNobel, +4,68 nm
Vestas 11th Hour Racing, DNS