De Schelderegatta, een laagdrempelige zeilwedstrijd voor kieljachten en sportzeilboten valt dit jaar samen met de Veronicarace en kan mede daardoor niet rekenen op de opkomst van andere jaren. Toch wordt de wedstrijd een succes dankzij de beslissing van de organisatie om de start uit te stellen en de startlijn te verleggen. Voor de zeilers wordt het onverhoopt toch nog een prachtige dag op het water met een mooie afsluiter op het terras van de RYCB.
De rookpluimen van Doel hangen loodrecht boven de koeltorens als we er ‘s morgens rond 10.00 uur passeren met de RIB, op weg naar Hansweert voor de Schelderegatta.
De tweede realitycheck komt als de sasdeuren van Hansweert zich openen en we het karige aantal deelnemers zien dat uit de sluis tevoorschijn komt. “Het was ooit anders”, is een bedenking die op menig zeiljacht te horen is. De Schelderegatta wordt dit jaar op dezelfde dag gezeild als de Veronicarace en dat is geen cadeau voor de organisatie die sowieso al moet opboksen tegen een tekort aan deelnemers.
Start wordt uitgesteld en verplaatst
De deelnemers, die zich om 13.30 uur aan de startlijn verzamelen, bereiden zich alvast voor op voor een eenrichtingstoertje op motor naar de Rede van Antwerpen. Kortom, de voortekenen zijn niet al te gunstig.
En inderdaad. De wind blijft uit, de start wordt uitgesteld en de deelnemers gaan in konvooi en op hoop van zege op zoek naar een meer geschikte startlijn (met wind) maar alvast dichter naar de finishlijn toe. TONTIN met schipper Wouter Borghijs (KYCN) geeft er intussen de brui aan en en keert zijn kar richting Nieuwpoort.
De weerapps worden geraadpleegd en rond 14.15 uur zegt iemand “Er staat 17 knopen wind in Cadzand, en kijk naar de lucht! Windveren!” Her en der worden genua’s getrokken en algauw wordt op de radio een nieuwe startlijn afgekondigd ter hoogte van de Schaar van de Noord én met wind en veel tij mee. Wind die plotseling zelfs af en toe boven de 15 knopen komt!
Na de start kunnen de voordewindse zeilen er vrijwel onmiddellijk op. Opeens is de Schelde weer vol kleur! De spinnakers, gennakers en roodverbrande, enthousiaste gezichten spreken voor zich. We zeilen weer, en hoe!
Begeleidingsvaartuigen krijgen het even moeilijk
Toch is het niet allemaal rozegeur en maneschijn want een Schelderegatta, daar horen zeeschepen bij én zenuwachtige begeleidingsvaartuigen. Een explosieve cocktail waar miserie van kan komen.
Die miserie dient zich aan ter hoogte van Doel als het containerschip MSC CORUNA de Schelde afvaart terwijl op dat moment een aantal deelnemers zich aan de groene betonningslijn van het vaarwater bevinden. De ontzetting is groot als er gesommeerd wordt om onmiddellijk over te steken (d.w.z onder spi afvallen tot pal voor de wind en dus stilvallen net vòòr de aanstormende beroepsvaart). De zeiljachten nemen het zekere voor het onzekere en blijven veilig aan de groene kant. Nadat het eerste zeiljacht het begeleidingsvaartuig attent maakt op Artikel 8.1 van de Shipping Regulations Western Scheldt 1990 (Art. 8.1 To avoid any collision all adequate measures have to be taken well in time, taking into account the practice of good seamanship.) kan de kleine vloot van drie boten haar veilige koers buiten het vaarwater aan de groene kant verder zetten ondanks het dreigement over de VHF radio voor een diskwalificatie.
Organisatie protesteert tegen deelnemer
Over de VHF radio horen we dat de wedstrijdorganisatie protesteert tegen de ANTILOPE met schipper Patrick Nuyens (RYCB) aan boord. Volgens het protestformulier draagt niemand aan boord zijn reddingsvest en dat is verplicht volgens de NoR art 11.4 en de S.I. 19.4 (While on deck all crew shall wear a lifejacket. This changes OSR category 4). De schipper en zijn bemanning zouden twee opmerkingen door twee verschillende begeleidings boten genegeerd hebben ter hoogte van de Boudewijnsluis.
Na de protestbehandeling neemt de jury de beslissing om de ANTILOPE te diskwalificeren. Na wat gelobby van de wedstrijdorganisatie draait men de beslissing echter terug en krijgt ANTILOPE één strafplaats. Hierdoor wordt de tweede plek van ANTILOPE gereduceerd tot een derde plaats in het CR1-2 klassement. Zo schuift de BALLISTA van Jonas Pluym (WSVDO) op naar een tweede plaats in het klassement. RAQUERO van Karel Verhulst (KLYC) deelt nu een derde plaats met ANTILOPE.
Op onze vraag waarom de wedstrijdorganisatie zich mengt in een strafmaat antwoordt men ons: “We wilden een goed signaal geven aan de schipper en zijn bemanning”.
Moeilijk moment aan ‘t Boomke
Op een aantal deelnemende zeiljachten is afgesproken om een borrel te drinken ter nagedachtenis van Willy Walscharts. Willy was een trouwe deelnemer van de Schelderegatta en overleed onlangs aan de gevolgen van een ongeval. Een moeilijk moment voor Tom Walscharts die aan het boomke, traditiegetrouw, een fles jenever aan zijn lippen zette en deze vervolgens doorgaf aan de rest van de bemanning. Ook aan boord van onder meer de HULDRA 2 werd de traditie gerespecteerd. Schol Willy!
Geslaagde BBQ en après sail
De BBQ op het terras van de RYCB was lekker en erg gezellig. Het uitzicht, de mooie zomeravond en de onverhoopt geslaagde Schelderegatta zorgden voor een excellente sfeer en mooie herinneringen. De beslissing om de startlijn te verplaatsen richting Antwerpen kan tijdens de prijsuitreiking rekenen op een groot applaus. Een welgemeende dank aan de organisatie.
Top 3 uitslagen (alle klassen)
CR 1-2
- HULDRA 2 (Salona 40)
- BALISTA (A 35)
- ANTILOPE (Grand Soleil 43)
RAQUERO (Grand Soleil 45)
CR 3-4
- PRINCE DE PÉTARCQ (Oyster SJ 41)
- REBEL (First 31.7)
- HANG TRAN (Figaro 1)
CR 5-6
- CHAREL (Waarschip 660)
- BOLERO (J/24)
- BEGIN’EUR (Dufour Sylphe)
IRC 2
- SOULMATE (Salona 38)
- J-SEA (J112E)
- TONTIN (A 35)
IRC 3
- ZARAFA (HOD 35)
Sportboten
- NANDOU (Saffier 24)
- CLEYNE KEYZER (C&C 30)
- BOOMBASTIC (Lutra 24)
Harry Van Den Bergh Trofee (snelste boot double handed)
- BOLERO (J/24)
Foto’s: RYCB door Pit De Jonge