Op maandag 27 augustus 2018 brak de kiel van het Max Fun 35 zeiljacht Team Heiner III voor de kust van Neeltje Jans. De Max Fun 35 van zeilschool Team Heiner kapseisde. De KNRM redde alle zeilers en deze kwamen er met de schrik vanaf. Team Heiner heeft deze week op haar Facebook pagina een uitvoerig verslag geschreven over de feiten. Volgens schade experts zou er geen overeenkomst zijn met het afbreken van de kiel van de Hooligan V die te wijten was aan een fout kielontwerp.
Verzwakte kielbouten
Volgens de schade experts van Team Heiner die het ongeval uitgebreid hebben onderzocht zou het afbreken van de kiel aannemelijk te wijten zijn aan verzwakte kielbouten door eerdere aanvaringen.
Deze aan de grond lopen incidenten moeten na 2007 zijn gebeurd want de Max Fun 35 ontwerper heeft na het dodelijk ongeval met Hooligan V op eigen rekening nieuwe kielconstructies ontworpen en gemonteerd op alle Max Fun 35 boten.
Team Heiner had geen weet van eerdere aanvaringen
Uit het verslag van deTeam Heiner zeilschool kan men concluderen dat men een tweedehands zeilboot heeft gebruikt / gekocht waarbij men niet wist of deze ooit één of meerdere keren aan de grond gelopen was.
Incidenten die de structuur van een boot aantast of zou kunnen aantasten is men verplicht te melden in het logboek.
Team Heiner op haar Facebook pagina
We citeren letterlijk::
Eind augustus heeft onze Max Fun 35 (de TH-3) na een lichte grondberoering voor de Zeeuwse kust haar kiel verloren. Wij zijn heel blij dat de opvarenden ongedeerd zijn gebleven en destijds zo adequaat hebben gehandeld. Helaas is de boot onherstelbaar beschadigd en niet langer bruikbaar.
We hebben beloofd terug te komen met meer informatie, zodra er meer bekend was. Graag delen we onze ervaringen met het doel om er allemaal van te kunnen leren.
Schade experts hebben het ongeval uitgebreid onderzocht. Zij komen tot de conclusie dat er geen overeenkomst is met het afbreken van de kiel van de Hooligan. Afgaande op het schadebeeld is het aannemelijk dat eerdere (niet bekende) aanvaringen de kielbouten hebben verzwakt. De lichte grondberoering voor de Zeeuwse kust heeft geleid tot de finale klap waardoor de kiel verloren is gegaan met als gevolg het zinken van het schip door kapseizen.
Roy Heiner vertelt:
“Boten worden ontworpen om aan de grond te kunnen lopen, maar dit incident wensen wij geen enkele booteigenaar en onze mooie sport niet. Check je kielbouten en vervang ze periodiek. Voor mij blijft een blikseminslag ook een onbekende en onzekere factor”
“Daarnaast heeft het incident veel los gemaakt bij onze Team Heiner Talents. Dat hoort natuurlijk bij dit soort ervaringen. Je baalt enorm, je leert ervan, je wordt er wijzer van. Zonder kansen geen ontwikkelstappen. Wij komen sterker terug!”
De feiten op een rij:
- de kielen en kielbouten van onze Max Fun 35’s zijn in 2007 vervangen n.a.v. het Hooligan ongeluk
- de kielbouten van de TH-3 zijn in augustus 2015 uitgebreid geïnspecteerd, geen bijzonderheden aangetroffen
- in juni 2018 is de TH-3 door de bliksem getroffen. Na grondig onderzoek door een externe partij zijn de aangetroffen schades aan roer, romp en instrumenten hersteld. Er was geen bliksemschade of delaminatie aanwezig aan de kiel- romp verbinding of zichtbaar op de bulb
- in juli en augustus 2018 hebben de Team Heiner Talents ’16 met de TH-3 deelgenomen aan het ORC WK, Ramsgate Sailing Week, Cowes Week en Breskens Sailing Week
- op 27 augustus 2018 heeft tijdens de delivery terug naar Lelystad een lichte grondberoering plaats gevonden voor de Zeeuwse kust pal naast de geplande route. Er is zeilend en zonder motor weer overstag gegaan om terug te varen om de originele geul voor de kust van Schouwen Duivenland te volgen. Na circa 15 minuten zeilen is vlakbij het Brouwerhavens Gat plotseling veel helling ontstaan en reageerde de boot niet goed op het roer. De zeilers wisten niet wat er aan de hand was, maar na rustig en bewust overleg is er besloten om de zeilen te strijken. Vanwege het onvoorspelbare zeilgedrag is er een Mayday signaal uitgezonden. In afwachting van de KNRM is er gedurende ca 45 minuten tegen de wind in op de motor gevaren met controle over het schip. Er was geen water aanwezig in het schip. Na aankomst van de KNRM zijn de opvarenden droog overgezet en heeft de KNRM een sleepspruit aangebracht op het schip. Bij het starten van het slepen is de boot gekapseisd totdat de mast de bodem raakte. Duidelijk was te zien dat de kiel toen ontbrak en dat de kielbox leeg was. Opvarenden zijn naar de wal gebracht en het schip is de volgende dag 6 mijl van de gekapseisde positie terug gevonden en geborgen.
- Bij onderzoek aan de wal was zichtbaar dat de voorste bout in het kielbox laminaat getrokken was, er waren kleine haarscheurtjes om de bout zichtbaar. Alle 3 kielbouten die de kiel in de kielbox bevestigen, waren gebroken. De voorste kielbout vertoonde een bros breukvlak, de achterste twee kielbouten vertoonden een (slecht waarneembaar) vermoeiingscheur.
- Er is nog gezocht naar de kiel en bulb, maar deze zijn helaas niet gevonden. Het was interessant om te weten hoe groot de schade aan de loden bulb was geweest om een inschatting te maken van de ernst van de grondberoering.
- De kielbouten van het zusterschip (TH-2) zijn inmiddels preventief vervangen, hier zijn geen sporen van vermoeiingsscheuren aangetroffen.
- Het enige verschil tussen de twee Max Fun zusterschepen is dat de boot waar de kiel verloren is gegaan, in de laatste 11 jaar ongeveer een jaar extra gezeild heeft en door de bliksem geraakt is.