Een bemanningslid aan boord van de Hooligan V is zaterdagochtend overleden nadat de Maxfun 35 zijn kiel brak en kapseisde. Volgens de eerste berichten kapseisde de Maxfun 35, met 5 man aan boord, onmiddellijk nadat de kiel brak.
Er stond een relatief vlakke zee. Een bemanningslid moest terug onder de gekapseisde boot duiken om het liferaft los te maken. Ondertussen bleek er wel een bemanningslid vermist.
De andere 4 bemannigsleden aan boord van de Hooligan V, allemaal tussen de 18 en 61 jaar, konden zich redden met het liferaft en rode vuurpijlen afvuren. Een Duits vrachtschip reageerde op de noodsignalen en redde de overlevenden. Kort nadien werden ze door een helikopter opgepikt en naar het hospitaal in Plymouth gebracht. Twee bemanningsleden hadden zware onderkoeling verschijnselen.
Na een zoekactie door de reddingsdienst van Torbay (RNLI) werd de vermiste zeiler gevonden, hij was helaas overleden.
Het Marine Accident Investigation Branch onderzoeksteam is onderweg om vast te stellen hoe en waarom de kielstructuur het zo catastrofaal heeft laten afweten.
Over de Max Fun 35
De Max Fun 35 werd ontworpen door Simonis Voogd Design. De sportboot werd ontworpen met zijn totale gewicht van 3000 kg voor de helft in de torpedo kiel, 2,15 meter onder water. De Max Fun 35 is bijna elf meter lang en heeft een lengte waterliijn van 9,43 meter. Volgens de ontwerpers is de sportboot superlicht gebouwd om voor maximale acceleratie te zorgen. Gecombineerd met een 145m² spi oppervlak moet dit snelheden van 20 knopen en meer opleveren.
UPDATE: 6/12/2007
Fout kielontwerp oorzaak dodelijk ongeval met Max Fun 35 Hooligan V