Voor de kust van Neeltje Jans is maandochtend het Max Fun 35 zeiljacht Team Heiner III gekapseisd en gezonken. De kiel onder de boot brak af. De KNRM kwam in actie om de opvarende te redden. Bij de reddingsactie belandden twee KNRM-medewerkers in het water, maar zij konden ook worden gered.
De KNRM probeerde het zeiljacht weg te slepen, maar door de wilde zee sloeg de boot om. Het zeiljacht zonk ter plekke. De zeilers zelf kwamen met de schrik vrij. De berging van het schip is overgedragen aan de Kustwacht.
Het gaat om een zeilboot van Team Heiner, een zeilbedrijf die opleidingen voorziet voor jonge zeilers.
De zeilers waren op weg van Breskens naar Lelystad. Afgelopen weekend had de boot nog deelgenomen aan het Breskens Sailing Weekend.
Op de Facebook pagina van de Team Heiner zeilschool lezen we:
“Helaas slecht nieuws. Tijdens een delivery van Breskens naar Lelystad heeft onze Max Fun 35 vanochtend haar kiel verloren. De boot werd gezeild door een aantal Team Heiner Talents, die gelukkig ongedeerd zijn. Zij hebben zeer goed gehandeld en vertelden veel te hebben gehad aan de Offshore Personal Survival Training die zij hebben gevolgd in het kader van hun opleiding. De Knrm Reddingstation Neeltje Jans was gelukkig snel ter plaatse en heeft de bemanningsleden tijdig van boord kunnen halen. Uiteraard wordt de hele situatie uitvoerig onderzocht. Voor nu is het voor ons het belangrijkste dat de zeilers weer veilig aan de wal zijn (KNRM bedankt!)”
Kielproblemen met Max Fun boten stapelen zich op
Het is niet de eerste keer dat er problemen zijn met de kielen van Max Fun zeilboten. Reeds begin 2007 hebben zich kielproblemen voorgedaan met Max Fun boten. Toen met dodelijke afloop.
Door fouten van ontwerper Simonis Voogd en de kielfabrikant bleek de kielconstructie niet sterk genoeg van de onder Engelse vlag zeilende Hooligan V.
Max Fun 35 Hooligan V
Ook de Who Cares, een Nederlandse Max Fun 35 had later in 2007 structurele problemen met de kiel tijdens de Vuurschepenrace. Hier werden de problemen door de eigenaar bijtijds opgemerkt voordat de kiel het volledig begaf.
Max Fun 35 kielscheur bij Who Cares
Tijdens de inshore wedstrijden van de NSR 2015 brak de bulb van de kiel bij de Evapco, een Max Fun 25.
Max Fun 25 Evapco
Een chronologisch overzicht:
- In 2018 brak de kiel van een Max Fun 35 (Team Heiner III)
- In 2015 brak de kiel van een Max Fun 25 tijdens de NSR (Evapco)
- In 2007 waren en structurele kielproblemen aan de Max Fun 35 tijdens de NSR (Who Cares)
- In 2007 brak de kiel van een Max Fun 35 en viel er één dode (Hooligan V)
Max Fun 35 nog HISWA boot van het jaar in 2003
Tijdens de HISWA boatshow van 2003 wint het Max Fun 35 ontwerp nog de HISWA boot van het jaar prijs. Volgens het juryrapport was het spannende boot die eenvoudig te hanteren is en waarmee volgens het ontwerp hoge snelheden mee gehaald konden worden.
UPDATE 28/8/2018
Uit de debriefing van de bemanning door de Team Heiner zeilschool komen we te weten dat de boot eerst zacht aan de grond is gelopen buiten het vaarwater voor Neeltje Jans en enige tijd nog heeft gezeild voordat de kiel afbrak.
Team Heiner verteld op haar Facebook pagina:
“Ter hoogte van de Zeeuwse kust raakten zij gisterochtend de grond. Daarna waren ze zelf in staat om al zeilend weer terug te varen naar de vaargeul en de delivery voort te zetten. Even later begon de boot echter veel helling te maken. Dat deed de zeilers besluiten om de KNRM op te roepen. De zeilen zijn gestreken en ze zijn op de motor tegen de wind in gaan varen. De KNRM was na 45 minuten aanwezig en heeft de zeilers (gelukkig ongedeerd) van boord gehaald. Tijdens pogingen van de KNRM om de boot om te draaien, is de boot vervolgens omgeslagen. Op dat moment werd duidelijk zichtbaar dat de complete kiel niet meer onder de boot zat.”
“Omdat de boot de grond niet hard geraakt heeft en er ook nog enige tijd doorgezeild is, kan de precieze oorzaak van het verliezen van de kiel pas worden vastgesteld zodra de boot geborgen is.”
UPDATE 28/8/2018
De Max Fun 35 Team Heiner III werd op dinsdag 28 augustus geborgen uit de Noordzee.
Foto’s: KNRM & Adri van de Wege