Dinsdag 4 december 2007 heeft de lijkschouwer, belast met het officieel onderzoek naar de doodsoorzaak van één van de opvarenden op de HOOLIGAN V, uitspraak gedaan, schrijft de Britse krant ‘The Daily Echo’. De Max Fun 35 was op 3 februari onder weg naar Salcombe, langs de kust van Devon, toen in de vroege ochtend de kiel plots brak. Het race-jacht kenterde onmiddellijk en de 27-jarige Jamie Butcher sloeg overboord en overleed.
Eigenaar Edward Broadway, een heel ervaren jachtman, en 3 bemanningsleden werden gered. Uit het onderzoek bleek dat wanneer in 2002 het jacht werd gebouwd, de kielconstructie niet in overeenstemming was met de gereglementeerde veiligheid-standaard.
Door fouten van de Maxfun 35 ontwerper Maarten Voogd en de kielfabrikant bleek de kielconstructie niet sterk genoeg. De aanpassingen die uitgevoerd werden in de loop van 2004, waarbij het kielgewicht werd vergroot om het jacht meer performant te maken, verergerden deze fouten nog meer, aangezien er nu nog grotere krachten op de constructie kwamen te staan.
Ook zonder aanpassingen zou de kiel zijn gebroken
Willem Hart van het MAIB (Marine Accident Investigation Branch) vertelde het gerecht dat arbeiders die in 2006 het onderhoud van de ‘Hooligan V’ uitvoerden, de fouten aan de kiel en een haarfijne scheur die er toen al moet zijn geweest niet opmerkten.
Verder stelde hij vast dat het ontwerp onvoldoende was om het gewicht te dragen. Het was dus wel degelijk bij het ontwerp zelf en niet de aanpassingen waar het probleem zat. Al werden deze aanpassingen uitgevoerd door een werf zonder marine-ervaring en werd het ontwerp veranderd zonder de gewijzigde krachtsverhoudingen in te schatten. Maar toch kreeg het hof te horen dat de kiel ook zou zijn gebroken zonder toevoeging van het extra gewicht.
Robert Newman, lijkschouwer in Plymouth, prees nog de moed van de bemanning en stelde dat zij niets meer hadden kunnen doen om dhr. Butcher te redden : “Het gaat hier om een jong leven dat verloren ging, misschien wel nodeloos. Het ontwerp voldeed niet aan de minimum veiligheidseisen en de maker van de kiel was blijkbaar niet op de hoogte van de vereisten voor de kielsterkte.”
De getuigenissen van de bemanningsleden maken je stil
Schipper/eigenaar Edward Broadway verklaarde : “Ik was beneden dek toen het jacht plots kapseisde. Ik bleef daar nog enkele minuten, de tijd om nog wat reddingmateriaal te nemen. De boot lag ondersteboven en het water kwam tot mijn middel. Het volgende wat ik mij herinner is dat ik terug boven water kwam, happend naar lucht. Ik vervoegde de anderen die ter hoogte van de spiegel in het water lagen. Alleen Jamie was spoorloos.” Stuurman John Charnock zag het gebeuren : “Jamie viel bij het kapseizen van de boot van de hoge kant in de kuip. Ik riep nog dat alles in orde was en dat de boot zich zou oprichten. Maar de boot draaide door en ik zag Jamie niet meer terug.”
De Maxfun 35 was destijds een gezamenlijk initiatief van ontwerper Maarten Voogd en Lars van den Berg.
Updates
05/02/07: https://www.clubracer.be/2007/2/5/max-fun-35-hooligan-v-verliest-kiel-bemanningslid-overleden