Ook de Drakenklasse ontsnapt niet aan de Coronamaatregelen. Het gemiddeld aantal deelnemers aan dit Open Belgisch Kampioenschap zakte, maar de kwaliteit van de deelnemers steeg. Buitenlandse profzeilers grepen dit uitzonderlijke sportevent aan om toch naar Oostende te komen. Eindelijk was er weer een wedstrijd.
Het veld van Belgische Corinthian (amateur) Draakteams keek met belangstelling uit naar de confrontatie met semi of volprofessionele racingteams uit Frankrijk, Turkije en de Cayman eilanden.
Dat was buiten het wispelturige weer gerekend. Op dag één werden twee manches gevaren, op dag twee één enkele, na lang wachten. En toe bleef de wind helemaal uit. Op de vier geprogrammeerde wedstrijddagen was er amper genoeg wind om drie van de acht geplande manches te varen. Het is nog nooit eerder gebeurd dat er zo lang achtereen zo weinig wind stond in Oostende.
“We kijken er naar uit om ons te meten met de Europese- en Wereldkampioenen in deze klasse.”
Zei Steven Vermeire, een bemanningslid van het Belgische Team White Pearl (BEL 88) voor de start. De reeksen werden dan ook gedomineerd door de teams Provezza (TUR 1212), Bande a Part (FRA 428) en Power Play (CAY 9).
Provezza zette nog een uitzonderlijk resultaat neer in de tweede reeks. Volgens stuurman Andy Beadsworth stond hun klok nog op Engelse tijd en startten ze daarom te vroeg. Na het strafrondje wisten de Britten alsnog als eerste te finishen.
Beadsworth:
“Het was onze eerste wedstrijd in vijf maanden. Voor een pro zeilraceteam is dat lang. We zijn niet bepaald beroemd voor zeilen bij licht weer. Maar we handelden vlot en namen de juiste opties qua windshiften en compensatie van de dwarsstroming.“
Provezza zocht de buitenkant van het veld op, ging langs de meeste tegenstanders heen en bleef in de laatste rechte lijn netjes in het midden van het parcours, zeker van een grote bootsnelheid.
Foto: Team Herbie
Team Herbie (BEL 82) verzilverde de challenge tussen pro’s en amateurs finaal als beste. Ondermeer door in reeks twee als tweede een spectaculaire start te nemen in vrije wind en die positie tot aan de finish te behouden.
“We zeilen al zo’n twintig jaar in de Drakenklasse, “ zegt stuurman Xavier Vanneste. Jaar na jaar gaan we vooruit, en wat we nu hebben gerealiseerd doet deugd.”
De speciale prijs voor het jongste team ging naar Blanc de Blancs (BEL 77). Yannick Bongaerts, Casper De Wolf en Hendrik Paneel knapten de Draak vorige winter helemaal op.
Foto: Team Blanc de Blancs
Ze investeren hun ervaring uit andere eenheidsklassen zoals Snipe en Laser en maken er geen geheim van dat hun doel een geslaagde deelname is aan de Gold Cup (het Wereldkampioenschap Draakzeilen) dat in ‘ 22 in Oostende staat gepland. Een elfde plaats is een enorme stimulans om verder te werken aan hun raceskills.
“Vooral beter starten is een belangrijk werkpunt,” vindt stuurman Bongaerts. Dat betekent dat het team aan de nog resterende Ostend Cups en de races in Kinrooi, Limburg gaat deelnemen. Ze zijn in de wolken over het advies en de technische support van de andere draakzeilers. “De Portugese meervoudig Draakkampioen Rebelo de Andrade kwam bij ons aan boord talloze adviezen geven om de boot performanter te maken.” Zegt Paneel enthousiast.
Alle deelnemers waren het unaniem eens dat de wedstrijdorganisatie rimpelloos is verlopen. Juist uitgelegde en op wind en stroming gecorrigeerde wedstrijdbanen, inspanningen om het maximaal aantal manches te varen en de warme verwelkoming door de Belgian Dragon Association (BDA) en de Royal North Sea Yacht Club (RNSYC) Oostende zetten de poorten weid open voor de Gold Cup van 2022 waar meer dan 80 teams verwacht worden, zowel professionele als amateurs.
Voorzitter BDA Alex Helsen:
“Ook in de complexe Corona situatie zijn we in staat gebleken een faire, veilige, hoogstaande competitie te organiseren in de haven en op zee. We werken aan de uitbreiding van ons racebegeleidingsteam in samenwerking met de Royal North Sea Yacht Club in de aanloop van de Gold Cup. Zo blijft de zeilport essentieel voor het DNA van de Stad aan Zee.”
Tekst en foto’s: Pit De Jonge