Team Sanya heeft koers gezet naar Wellington om de nodige reparaties uit te voeren aan de gehavende Volvo Open 70. Wat het plan daarna is, is nog niet geweten. Waarschijnlijk wordt de boot op een cargo gezet om dan richting Brazilië te varen. De rest van de vloot loopt nu voor de wind met windsnelheden van rond de 40 en 45 knopen. Hiermee halen ze snelheden tussen de 20 en de 30 knopen. Een uitputtingsslag want de bemanningen worden moe en verkiezen slaap boven eten.
Team Sanya heeft als noodherstelling een carbon plaat over het lager geplaatst om het geheel bijeen te houden. Het weer voor de trip terug is niet echt van de paradijselijke aard daar de jongens nu de gehele trip (ongeveer 1000 zeemijl) aan de wind moeten terug zeilen. Er wordt getracht om de boot op 75% van haar normale vermogen te varen, wat op zo een 5 dagen zou komen.
Een beetje jammer, want we waren echt nieuwsgierig naar de stoere verhalen van Bert Schandevyl (BEL) en de rest van de jongens.
To finish, you First have to finish…
De rest van de vloot knalt over de 5-6m golven waarbij snelheden van 30 knopen worden gehaald. 3 van de overige boten hebben in de laatste 24u tripjes van over de 500nm neer gezet (Camper 530.97nm in 24u). Het is duidelijk dat de jongens moe worden, en het is dan wanneer de kans op fouten groter worden.
Salty (Rob Salthouse) stuurman Camper: Cooking and eating is another task readily avoided and the crews are choosing to climb straight into their damp bunks and sleep for as long as possible rather than eat. Not surprisingly, fatigue is starting to set in. “You can see it in the guys’ faces.”
Chris Nicholson schipper Camper: Onboard it is very wet, bumpy and noisy and the heavy spray pummelling the boat is becoming colder. Bailing is a constant occupation although bailing is like chasing cats around. “The water is just running from one end to the other and it is hard to catch.”
Phil Harmer, de stuurman/trimmer van Groupama eindigt met de wijze woorden: “To finish first, you must finish.
www.volvooceanrace.com