Lichtere omstandigheden betekenen niet automatisch gemakkelijker condities. De IMOCA-vloot moet voortdurend schakelen, van zeil wisselen en gijpen terwijl de teams zigzaggen naar het zuidwesten in de richting van de evenaar en de doldrums.
Elke verandering van wind brengt het potentieel voor een zeilwissel met zich mee. Bij elke beweging van de tegenpartij moet beslist worden om te matchen of door te gaan. Dat is vermoeiend, maar het kan ook beloningen opleveren, zoals voor GUYOT environnement – Team Europe die nu terug aanschurken bij de rest van de vloot.
“We hebben ons herpakt en weer contact gemaakt met de vloot, wat super is”, aldus schipper Robert Stanjek. “We zitten in een mooie positie en we kunnen ons eindelijk live vergelijken met een andere boot.”
De GUYOT-boot en Team Malizia hebben sinds ongeveer 20:00 UTC op donderdagavond voortdurend naast elkaar gegepen. Iets verderop doen het leidende trio Biotherm, 11th Hour Racing Team en Team Holcim-PRB hetzelfde.
“Als de passaatwinden toenemen, willen we naar het westen gaan, maar we moeten ervoor zorgen dat we niet te vroeg gaan,” zei Simon Fisher van 11th Hour Racing Team, “en dit is wat we zien op de tracker. Elke beweging naar het westen, wordt gecompenseerd door een andere gybe naar het zuiden.”
Er staat hier veel op het spel, met een potentieel winnend voordeel door snel de doldrums over te steken en als eerste in de passaatwinden ten zuiden van de evenaar te komen. Dit zal zich in de loop van het weekend afspelen, met op zondag waarschijnlijk de doldrums en de oversteek van de evenaar.
Rangschikking tweede etappe om 1100 UTC – 27 januari 2023
1. Biotherm, afstand tot finish, 4501.8 mijl
2. 11th Hour Racing Team, afstand tot leider, 11.1 mijl
3. Team Holcim-PRB, afstand tot leider, 24.5 mijl
4. GUYOT environnement – Team Europe, afstand tot leider, 29.9 mijl
5. Team Malizia, afstand tot leider, 44.5 mijl
Bron: theoceanrace.com