De leidende IMOCA’s zullen naar verwachting vrijdagnacht en zaterdagochtend aankomen in Cabo Verde. De Imocavloot vreet de mijlen naar het zuiden weg. Snel zeilen met de boeg naar de finish wijzend: een geweldig gevoel.
Zowel de IMOCA als de VO65 vloot hebben zich een weg gebaand langs de Canarische Eilanden. Nu is het een kwestie van aftellen tot de finish.
“We gaan de Canarische Eilanden voorbij,” zei schipper Kevin Escoffier donderdag vroeg. “11th Hour Racing Team is de dichtstbijzijnde boot en zij volgen ons, dus ik denk dat we veilig aan de leiding zitten.”
“De bemanning doet het erg goed. We hebben een wachtsysteem van ongeveer 36 uur, wat moeilijk was om er meteen na de start in te komen onder die de zware omstandigheden. We zijn blij met waar we staan, ook al is de strijd nog zeker niet gestreden.”
Achter het leidende paar zit Team Malizia.
“De hele boot werkt goed. We hadden eerder een paar problemen,” zei Will Harris, van wat een snel ladende boot leek te zijn. “Nu is het beheersbaar, dus het is perfect. Genieten van de snelweg naar het zuiden. Best leuk.”
“Dit gezegd zijnde: huishoudelijke taken zijn nog steeds een uitdaging bij deze snelheden. We gingen net 33 knopen, zei Annie Lush van aan boord van GUYOT environnement -Team Europe. “Soms vertragen we plotseling tot ongeveer 20 knopen, wat het gebruik van het fornuis en warm water aan boord lastig maakt!”
VO65’s
In de VO65-vloot liggen de top drie teams binnen 40 mijl van elkaar, met WindWhisper aan de leiding bij Team JAJO en Mirpuri Foundation Racing Team.
“We deden een weddenschap, door voor Tenerife naar het zuiden te gijpen,” schreef WindWhisper navigator Gevraagd Magdahl. “De weermodellen zijn sterk veranderd om een meer oostelijke route langs de Afrikaanse kust mogelijk te maken, wat een gijp naar het zuiden tussen de westelijke Canarische Eilanden suggereert… Ik verwacht een sterke bries tussen Tenerife en Gran Canaria, en met de shipping lane die ons verhindert om lange gybes te maken en mogelijk zeilwissels te forceren, zal het iedereen aan dek zijn voor 6-8 uur.”
WindWhisper werd gevolgd door Team JAJO terwijl het Mirpuri Foundation Racing Team ervoor koos om de leidende IMOCA’s ten westen van de eilanden te achtervolgen, op zoek naar snelle downwind zeilen.
“Het zijn de perfecte omstandigheden voor deze boot, 20-25 knopen downwind, grote golven, we gaan snel in de richting die we willen gaan – naar Cabo Verde,” zei een uitbundige Federico Melo van aan boord van Mirpuri Foundation Race Team.
Het leidende trio komt zaterdag aan in Cabo Verde, met Austrian Ocean Racing powered by Team Genova en Ambersail 2 enkele uren achterstand. Viva Mexico is nu in de Atlantische Oceaan, maar ligt meer dan 750 mijl achter.
Klassement om 1500 GMT – 19 januari 2023
IMOCA
1. Team Holcim-PRB, nog 565,5 mijl te gaan.
2. 11th Hour Racing Team, 49,2 mijl tot leider.
3. Team Malizia, 102.6 mijl tot leider.
4. Biotherm, 185.8 mijl tot leider.
5. GUYOT environnement – Team Europe, 221,4 mijl tot leider.
VO65
1. WindWhisper Racing, 694.9 mijl tot finish.
2. Team JAJO, 31.1 mijl naar leider
3. Mirpuri Foundation Race Team, 39.3 mijl tot leider.
4. Austrian Ocean Race – Team Genova, 106.3 mijl naar leider.
5. Ambersail 2, 152.7 mijl naar leider.
6. Viva Mexico, 767,1 mijl naar leider.
Bron: The Ocean Race